Lezersrecensie
'Outshined'
‘Minnesota’ – Jo Nesbø
Jo Nesbø (Oslo, Noorwegen, 1960) is een Noors popmuzikant die in eigen land grote bekendheid geniet met de band Di Derre. Daarnaast is hij schrijver van misdaadverhalen en kinderboeken. Het hoofdpersonage uit de meeste thrillers die hij schreef is Harry Hole, een aan de drank verslaafde detective.
Nesbø zijn verhalen zijn harder, donkerder en rauwer dan die van andere Scandinavische auteurs. Zijn boeken worden in meer dan 50 landen uitgegeven. Hij is de meest succesvolle Noorse auteur met meer dan 45 miljoen verkochte boeken.
Minnesota is zijn jongste wapenfeit. Het is een standalone thriller en dus niet verbonden aan een reeks. Als uitgever zou ik dat prominenter op een omslag vermelden. Er is enerzijds voorkeur voor series (binge-lezen) en anderzijds zijn er lezers die liefst een verhaal met een kop en een staart lezen.
Het verhaal gaat over de jacht op een sluipschutter die een crimineel heeft neergeschoten. Aanvankelijk wordt er ingezet op een moordonderzoek, maar wanneer Bob Oz ter plaatse komt, blijkt hij ten onrechte te zijn ingeschakeld. Het karakteristieke en bovenal boeiende personage Oz kan de zaak niet meer loslaten. Hij verdiept en verplaatst zich meer in meer in de psyche van de dader. Niets lijkt hem af te houden van de zaak, totdat hij ervan afgehaald wordt.
Jo Nesbø’s thriller Minnesota is niet alleen een spannende misdaadroman vol plotwendingen en actie, maar vooral een diepgaande psychologische roman die eenzaamheid centraal stelt. Deze dubbele laag maakt het boek uniek, omdat de spanning overvleugeld wordt door de innerlijke conflicten en emotionele isolatie van de personages, in plaats van louter externe dreiging.
Ten eerste duikt Nesbø diep in de psychologische profielen van zijn personages, met name detective Bob Oz. Oz is een geschorste politieagent, geplaagd door alcoholisme, een mislukt huwelijk en het verlies van zijn dochter. Zijn obsessie met de zaak, een serie moorden door een lone wolf legt zijn eigen trauma en eenzaamheid bloot. Nesbø beschrijft hoe het rouwproces van Oz hem isoleert. Dit gaat verder dan thrillerclichés, het is een introspectie in hoe verdriet een goed mens in een ‘monster’ kan veranderen, met flashbacks en traumatische herinneringen die de psyche van verdriet ontleden.
Daarnaast thematiseert het boek eenzaamheid als een bindende kracht in een verdeelde samenleving. Het verhaal is gesitueerd in Minneapolis in 2016, te midden van sociale spanningen, wapengeweld en corruptie. De aanslag op George Floyd (I can’t breathe) staat symbool voor een samenleving waarin naast rassenhaat ook spanning staat op de relatie tussen politie en bevolking. Nesbø brengt tegen deze achtergrond personages als Tomas Gómez, de verdachte moordenaar, wiens daden voortkomen uit verlatenheid en familiaal verlies. Verlies dat zo invoelbaar wordt voorgeschoteld dat emotionele binding en begrip met de verdachte direct het engeltje en het duiveltje bij de lezer in strijd brengen met elkaar. De eenzaamheid is tastbaar in metaforen over het leven van Robinson Crusoë en het onderwerp taxidermie, het ‘bevriezen’ van herinneringen, wat symboliseert hoe personages vastzitten in hun isolement. Dit psychologische element verheft de roman boven pure suspense, door te laten zien hoe isolatie kan leiden tot destructief gedrag.
“Toch is er niemand die zich afvraagt of het einde van het verhaal van Robinson Crusoë, toen hij werd gevonden, een happy ending is of niet. Denk daar maar eens over na. Hij had het immers goed voor elkaar op dat eiland. Welke garantie had hij dat hij net zo’n goed leven zou kunnen leiden als hij weer onder de mensen was? Hij was zijn vrijheid kwijt, zijn dagelijkse zwemtochten, een eigen territorium met onbegrensde toegang tot voedsel. Hij had geen werktijden of een chef. Voor wat moest hij dat opgeven? Maar we vragen het ons niet eens af, we nemen zonder meer aan dat iedereen bereid is dat allemaal op te geven voor dat ene: samenzijn met andere mensen.
Maar als we anderen niet nodig hebben, waarom is eenzaamheid dan zo onverdraaglijk?”
Tenslotte voegt de in omvang beperkte meta-laag met de Noorse schrijver in 2022 een reflecterend niveau toe. Door zijn onderzoek naar de gebeurtenissen uit 2016, creëert het vanuit een ander perspectief een meer afstandelijke blik op trauma en eenzaamheid, waar veel ruimte is voor parallellen tussen Oz en de moordenaar. Deze twee verschillende tijdlijnen dwingen de lezer om na te denken over welke morele gevoelens dit oproept of welke grijstinten er in de eigen psyche ontstaan. Hierdoor is het bovenal een psychologische introspectieve roman met veel spannende verhaallijnen.
Minnesota combineert thriller-elementen zoals plottwisten en een kat-en-muisspel met psychologische diepte, waarbij eenzaamheid niet slechts decor is, maar de kern van het menselijke bewustzijn vormt. Nesbø’s meesterlijke mix van twee stijlen maakt het een gelaagde roman die zowel spanning als emotionele ontwikkeling biedt.
Voor mij is dit één van de beste thrillers die ooit is geschreven. Iedere thrillerauteur en liefhebber zou dit moeten lezen.
Op Kobo Plus en op Fluister is dit boek overigens al te beluisteren.
⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ Minnesota van Jo Nesbø is een indrukwekkend en onvergetelijk boek. Naast veel spanning is er de voortdurende psychologische strijd tussen zelfdestructie en hoop. Introspecties op een rustige, geduldige en filosofische wijze, die in schril contrast staan met de oplopende suspense in het verhaal. Dit maakt dit één van de allermooiste boeken die deze recensent in zijn leven heeft gelezen. Een hele diepe buiging voor Nesbø.
Persoonlijke songtekst:
‘Well I’m feeling that I’m sober
Even though I’m drinking
Well I can’t get any lower
Still I feel I’m sinking
So now you know
Who gets mystified
So now you know
Who gets mystified
Show me the power child, I’d like to say
That I’m down on my knees today
Yeah it gives me the butterflies, gives me away
‘Til I’m up on my feet again’
(Soundgarden – ‘Outshined’)
Peter
Boekencast
Genre: thriller
Uitgeverij: Cargo (onderdeel van De Bezige Bij)
ISBN: 9789403132440
Uitvoering: paperback
Aantal pagina’s: 352
Verschijningsdatum: oktober 2025
Hartelijke dank aan uitgeverij Cargo voor het beschikbaar stellen van dit recensie-exemplaar, in ruil voor deze eerlijke recensie.
Jo Nesbø (Oslo, Noorwegen, 1960) is een Noors popmuzikant die in eigen land grote bekendheid geniet met de band Di Derre. Daarnaast is hij schrijver van misdaadverhalen en kinderboeken. Het hoofdpersonage uit de meeste thrillers die hij schreef is Harry Hole, een aan de drank verslaafde detective.
Nesbø zijn verhalen zijn harder, donkerder en rauwer dan die van andere Scandinavische auteurs. Zijn boeken worden in meer dan 50 landen uitgegeven. Hij is de meest succesvolle Noorse auteur met meer dan 45 miljoen verkochte boeken.
Minnesota is zijn jongste wapenfeit. Het is een standalone thriller en dus niet verbonden aan een reeks. Als uitgever zou ik dat prominenter op een omslag vermelden. Er is enerzijds voorkeur voor series (binge-lezen) en anderzijds zijn er lezers die liefst een verhaal met een kop en een staart lezen.
Het verhaal gaat over de jacht op een sluipschutter die een crimineel heeft neergeschoten. Aanvankelijk wordt er ingezet op een moordonderzoek, maar wanneer Bob Oz ter plaatse komt, blijkt hij ten onrechte te zijn ingeschakeld. Het karakteristieke en bovenal boeiende personage Oz kan de zaak niet meer loslaten. Hij verdiept en verplaatst zich meer in meer in de psyche van de dader. Niets lijkt hem af te houden van de zaak, totdat hij ervan afgehaald wordt.
Jo Nesbø’s thriller Minnesota is niet alleen een spannende misdaadroman vol plotwendingen en actie, maar vooral een diepgaande psychologische roman die eenzaamheid centraal stelt. Deze dubbele laag maakt het boek uniek, omdat de spanning overvleugeld wordt door de innerlijke conflicten en emotionele isolatie van de personages, in plaats van louter externe dreiging.
Ten eerste duikt Nesbø diep in de psychologische profielen van zijn personages, met name detective Bob Oz. Oz is een geschorste politieagent, geplaagd door alcoholisme, een mislukt huwelijk en het verlies van zijn dochter. Zijn obsessie met de zaak, een serie moorden door een lone wolf legt zijn eigen trauma en eenzaamheid bloot. Nesbø beschrijft hoe het rouwproces van Oz hem isoleert. Dit gaat verder dan thrillerclichés, het is een introspectie in hoe verdriet een goed mens in een ‘monster’ kan veranderen, met flashbacks en traumatische herinneringen die de psyche van verdriet ontleden.
Daarnaast thematiseert het boek eenzaamheid als een bindende kracht in een verdeelde samenleving. Het verhaal is gesitueerd in Minneapolis in 2016, te midden van sociale spanningen, wapengeweld en corruptie. De aanslag op George Floyd (I can’t breathe) staat symbool voor een samenleving waarin naast rassenhaat ook spanning staat op de relatie tussen politie en bevolking. Nesbø brengt tegen deze achtergrond personages als Tomas Gómez, de verdachte moordenaar, wiens daden voortkomen uit verlatenheid en familiaal verlies. Verlies dat zo invoelbaar wordt voorgeschoteld dat emotionele binding en begrip met de verdachte direct het engeltje en het duiveltje bij de lezer in strijd brengen met elkaar. De eenzaamheid is tastbaar in metaforen over het leven van Robinson Crusoë en het onderwerp taxidermie, het ‘bevriezen’ van herinneringen, wat symboliseert hoe personages vastzitten in hun isolement. Dit psychologische element verheft de roman boven pure suspense, door te laten zien hoe isolatie kan leiden tot destructief gedrag.
“Toch is er niemand die zich afvraagt of het einde van het verhaal van Robinson Crusoë, toen hij werd gevonden, een happy ending is of niet. Denk daar maar eens over na. Hij had het immers goed voor elkaar op dat eiland. Welke garantie had hij dat hij net zo’n goed leven zou kunnen leiden als hij weer onder de mensen was? Hij was zijn vrijheid kwijt, zijn dagelijkse zwemtochten, een eigen territorium met onbegrensde toegang tot voedsel. Hij had geen werktijden of een chef. Voor wat moest hij dat opgeven? Maar we vragen het ons niet eens af, we nemen zonder meer aan dat iedereen bereid is dat allemaal op te geven voor dat ene: samenzijn met andere mensen.
Maar als we anderen niet nodig hebben, waarom is eenzaamheid dan zo onverdraaglijk?”
Tenslotte voegt de in omvang beperkte meta-laag met de Noorse schrijver in 2022 een reflecterend niveau toe. Door zijn onderzoek naar de gebeurtenissen uit 2016, creëert het vanuit een ander perspectief een meer afstandelijke blik op trauma en eenzaamheid, waar veel ruimte is voor parallellen tussen Oz en de moordenaar. Deze twee verschillende tijdlijnen dwingen de lezer om na te denken over welke morele gevoelens dit oproept of welke grijstinten er in de eigen psyche ontstaan. Hierdoor is het bovenal een psychologische introspectieve roman met veel spannende verhaallijnen.
Minnesota combineert thriller-elementen zoals plottwisten en een kat-en-muisspel met psychologische diepte, waarbij eenzaamheid niet slechts decor is, maar de kern van het menselijke bewustzijn vormt. Nesbø’s meesterlijke mix van twee stijlen maakt het een gelaagde roman die zowel spanning als emotionele ontwikkeling biedt.
Voor mij is dit één van de beste thrillers die ooit is geschreven. Iedere thrillerauteur en liefhebber zou dit moeten lezen.
Op Kobo Plus en op Fluister is dit boek overigens al te beluisteren.
⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ Minnesota van Jo Nesbø is een indrukwekkend en onvergetelijk boek. Naast veel spanning is er de voortdurende psychologische strijd tussen zelfdestructie en hoop. Introspecties op een rustige, geduldige en filosofische wijze, die in schril contrast staan met de oplopende suspense in het verhaal. Dit maakt dit één van de allermooiste boeken die deze recensent in zijn leven heeft gelezen. Een hele diepe buiging voor Nesbø.
Persoonlijke songtekst:
‘Well I’m feeling that I’m sober
Even though I’m drinking
Well I can’t get any lower
Still I feel I’m sinking
So now you know
Who gets mystified
So now you know
Who gets mystified
Show me the power child, I’d like to say
That I’m down on my knees today
Yeah it gives me the butterflies, gives me away
‘Til I’m up on my feet again’
(Soundgarden – ‘Outshined’)
Peter
Boekencast
Genre: thriller
Uitgeverij: Cargo (onderdeel van De Bezige Bij)
ISBN: 9789403132440
Uitvoering: paperback
Aantal pagina’s: 352
Verschijningsdatum: oktober 2025
Hartelijke dank aan uitgeverij Cargo voor het beschikbaar stellen van dit recensie-exemplaar, in ruil voor deze eerlijke recensie.
1
Reageer op deze recensie
