'Nice 'n slow'

Peter van Bavel 29 maart 2024
‘Het ultieme slowcooker kookboek’ – Clare Andrews

Clare Andrews schreef, nadat zij in coronatijd een airfryer cadeau kreeg, een succesvol kookboek Het ultieme airfryer kookboek. Ze ontdekte al snel dat dit apparaat meer kan dan alleen minder vette frites/patatjes bakken. Het kookboek werd een ware hit. Haar tweede kookboek maakt gebruik van een ander gemakkelijk keukenapparaat: de slowcooker. Dit boek werd door BBC Good Food al benoemd tot ‘beste slowcooker kookboek voor beginners’. Dat klinkt als koren op de molen voor de amateurkok in mij. Dus dit boek gaan wij hier in huis uitgebreid beproeven.

De kookboeken zijn enerzijds enorm populair en anderzijds klagen uitgevers dat juist deze categorie achterblijft in de boekenverkoop. Digitaal beschikbare recepten en het gebruik van de app Pinterest zijn hier waarschijnlijk debet aan. Toch is het terugvinden van een recept in een app niet altijd eenvoudig en zorgt het op de slaapstand gaan van jouw digitale device voor veel ergernis in de keuken.

Een kookboek zorgt ervoor dat je perfect weet welke recepten ook alweer zo lekker zijn en ze zijn veelal handiger te gebruiken tijdens het prepareren van de gerechten. Dat wordt extra eenvoudig wanneer het boek gebonden is en leeslinten heeft. Deze extra voordelen ontbeert dit ultieme kookboek. Voor mij derhalve al op voorhand niet ultiem.

Grote verrassing biedt de grote variëteit aan gerechten die je met behulp van dit boek in de slowcooker kunt maken. Het boek begint met een uitgebreide en overduidelijke inleiding vol basic info, handige tips en overzichten. Dat heeft veel meerwaarde voor de startende slowcooker-cook.

Een slowcooker is een handig apparaat dat op eigen kracht de tijd neemt om te garen. Hierdoor houd je zelf tijd over om andere dingen te doen. Gezellig een glaasje wijn tijdens het koken is dan weer niet zo’n puik idee; sommige recepten kosten zes uur om te garen waardoor je het risico loopt de ontknoping te missen.

Het boek is onderverdeeld in categorieën die niet allemaal voorspelbaar zijn. Ontbijt en dessert doen mij de wenkbrauwen fronsen en de categorie aanzetten en weggaan voelt toch als een AA-bijeenkomst voor de keukenprins in mij. Meer dan 80 gezonde en gevarieerde recepten zijn in dit boek opgenomen. Niet eerder heb ik een kookboek in handen gehad waarbij ze er allemaal even uitnodigend uitzien. Het ene recept is nog aanlokkelijker op de foto dan het andere. Als dieetboek slaat het de plank volledig mis want het water loopt je in de mond al voordat je in de keuken bent. Misschien toch gaan sporten wanneer de slowcooker zijn en mijn ding doet.

Alle recepten zijn non-discriminatoir geplaatst. Ieder recept heeft een pagina met een verrukkelijke kleurenfoto en een pagina met een lijst ingrediënten en een beschrijving. Eten bereiden bestaat nu uit voorwerk. En opdienen. Alles dat er in de tussentijd moet gebeuren neemt jouw slowcooker je uit handen.

Het testteam (ook wel: gezin) proefde Spicy kip, chorizo en rode paprika met rijst (p86) en Gevulde zoete aardappels (p64). Het resultaat werd met gejuich ontvangen waarbij moet worden opgemerkt dat we sceptisch waren ten aanzien van het recept met rijst. Magnetronrijst toevoegen leek ons op voorhand geen goed idee. We waren bang voor papperige rijst en deze zorg bleek achteraf onnodig. Omdat we een portie overhielden, ontdekten we per ongeluk dat het beter is het een dag te laten staan. De tweede dag was het nog lekkerder omdat alle smaken nog beter waren vermengd.

De desserts in dit receptenboek zien er zo uitnodigend uit dat er hier in huis is besloten om losse siliconen vormen te bestellen die perfect in de slowcooker passen om de desserts te kunnen maken. Dus realiseer je dat de aankoop van dit receptenboek leidt tot het besef dat het apparaat niet langer voldoende mogelijkheden biedt om alle culinaire dromen te verwezenlijken. Je houdt inderdaad tijd over, maar die tijd gebruik je weer om geld uit te geven. Maar het is ook zo lekker allemaal. Clare, bedankt!!

⭐️⭐️⭐️⭐️ Clare Andrews weet te verrassen met haar Ultieme slowcooker kookboek. In een tijd waarin een gezonde maaltijd net zo belangrijk is als tijd overhouden om andere dingen te doen, is dit een boek dat meer dan welkom is. Het kookboek zal eerder verslijten door het frequente gebruik, dan dat het zal liggen te verstoffen in de boekenkast. Alles dat je nodig hebt is een slowcooker. Nou ja, alles….

Persoonlijke songtekst:
‘I feel so good
Like a lover should
You set my soul on fire
You get me goin’
Go on and on
See the flames grow higher
Nice ‘n’ slow’
(Jesse Green – ‘Nice ’n slow’)

Peter
Boekencast

Genre: kookboeken
Uitgeverij: Fontaine
ISBN: 9789464043105
Uitvoering: paperback
Aantal pagina’s: 192
Verschijningsdatum: februari 2024

Hartelijke dank aan Fontaine uitgevers voor het beschikbaar stellen van dit recensie-exemplaar, in ruil voor deze eerlijke recensie.

Meer recensies van Peter van Bavel