Pakkend en aangrijpend debuut met een verhaal vanuit het oogpunt van een dader!

Pierre MG Peeters 10 februari 2020
Recensie Muidhond door Pierre Peeters

Muidhond verscheen in 2015 als debuut van forensisch psycholoog Inge Schilperoord waarmee ze onmiddellijk de Bronzen Uil won.
Recent werd het boek verfilmd en op het Film Fest Gent 2019 won deze film de Publieksprijs.
Het boek behandelt een kies onderwerp, namelijk pedofilie.
Hoofdfiguur in het boek is de dertigjarige Jonathan, die bij gebrek aan bewijs werd vrijgesproken van aanranding van zijn buurmeisje Elisabeth – Betsy - en opnieuw de intrek neemt bij zijn moeder.
Tijdens zijn opsluiting kreeg hij van de gevangenispsycholoog de opdracht opgelegde oefeningen bij te houden in een werkboek. Thuis houdt hij minutieus zijn werkboek bij en noteert alles over zijn gedachten, over zijn emoties, over zijn ademhalingsoefeningen, over de gebeurtenissen thuis en op zijn werk.
Hij geeft zich ook over aan zijn vroegere routine: wandelen met de hond in de duinen, uit vissen gaan, zorgen voor zijn moeder en volledig nieuw instaan voor de verhuis naar een nieuwere woning.
Tijdens zijn dagelijkse wandelingen met zijn hond Milk merkt hij in het meer een speciale soort vis. Hij geraakt geïntrigeerd over deze vis, vangt er uiteindelijk één en zet deze in het aquarium op zijn kamer. Wat opzoekingswerk leert hem dat deze vis en zeelt is, ook wel muidhond genoemd.
De naaste buren van Jonathan zijn een vrouw met haar dochter Elke. Elke liet tijdens de afwezigheid van Jonathan Milk uit.
Jonathan observeert haar vanuit zijn kamer wanneer ze aan het spelen is op het koertje van haar woning. Ze is vaak alleen thuis want haar moeder werkt tot laat in een café.
Elke fascineert Jonathan en hij krijgt fantasieën en rare gedachten wanneer hij naar haar kijkt of in haar buurt vertoeft.
Zal hij zijn gedachten en fantasieën meester kunnen, zal hij weerstand kunnen bieden?
Het verhaal en de gebeurtenissen worden verteld vanuit het perspectief van Jonathan. Je leert hem gaandeweg beter kennen en verneemt meer en meer over feiten uit het verleden en over zijn huidige gedachten. Gedachten waaraan hij wil weerstaan, waar hij niet aan toe wil geven…maar kan hij dit wel?
Jonathan wordt door de auteur op een erg indringende maar toch menselijke manier neergezet. Je krijgt haast medelijden met hem. Verdient hij ons medelijden?
De karakters Jonathan, Elke en zijn moeder zijn voldoende diep uitgewerkt.
De auteur heeft een fijne, vlotte en beschrijvende schrijfstijl. Ze weet heel erg goed de spanning te doseren en op te drijven naar een ultieme climax.
Is de plot verrassend of toch niet?
Meesterlijk heeft ze het beklijvende onderwerp beschreven en laat ze de lezer achter in verwarring. Immers wat is er nu uiteindelijk gebeurd? Is er wel iets gebeurd?
Voor het pakkende, huiveringwekkende en krachtige verhaal, voor de mooie gedachtegangen, voor de fijne dialogen, voor het totaalconcept en het gedurfde onderwerp waardeer ik dit boek graag met 4,5 (vierenhalve) ster.
Titel: Muidhond | Auteur: Inge Schilperoord |Uitgeverij: Podium B.V. | Categorie: Literatuur – Roman - Verfilmd |Verkrijgbaar als: paperback | Pagina’s: 221 | ISBN13: 9789057596216 | Verkrijgbaar sinds: januari 2020| Recensent: Pierre Peeters

Meer recensies op: https://indeboekenkast.com/
#indeboekenkast