De Valkte van Gerald Murnane is een dun boekje, met een opvallende rustige voorkant (in deze tijd van drukke omslagen). Het omslag past bij het boek, qua rust. En doet mij ook erg aan een vlakte denken, of wat ik me er bij voorstel.
Naast het verhaal zelf, wat uit drie delen bestaat, is er een inleiding en een briefwisseling aan het boek toegevoegd. En helaas moet ik zeggen dat ik die het makkelijkst vond lezen, de rest is inderdaad een minutieuze verkenning van het Australische binnenland en zijn landeigenaren.
Het is een wat vervreemdend boek over een jonge filmmaker die een film wil maken over de Australische vlakte en haar cultuur. In de drie delen lees je hoe zijn zoektocht naar de juiste landeigenaar verloopt, zijn verblijf op de vlakte is en zijn vorderingen van de film. Ik was er nieuwsgierig naar en ben blij dat ik het gelezen heb. Sommige stukken meerdere keren zelfs.
Het blijkt niet helemaal mijn boek te zijn, maar wel iets heel anders dan wat je anders leest. Een unieke leeservaring zullen we maar zeggen. Met beschrijvingen die groot, lang en soms onophoudelijk lijken.

Reacties op: De vlakte - Groot, lang, onophoudelijk

De vlakte - Gerald Murnane