Razendsnelle vrouw met een missie

Pleuntje Hijman 09 september 2022 Boekverkoper
Dit boek is geschreven met dezelfde vaart die de voorkant uitstraalt. Een rennende vrouw met veel rode lijnen om zich heen. Door de Big Ben op de voorkant weet je (of kun je weten) dat het boek zich in Londen afspeelt.
Het is snel en vol actie. Je leert Emma kennen terwijl ze undercover werkt als infiltrant bij milieuactivisten in een winkeltje in Londen. Van die zaak wordt ze afgehaald om een hele grote klus te klaren voor de MI6. De Russische geheime dienst heeft het gemunt op voormalig-spionnen in Groot-Brittannië en de ene moord volgt op de andere. Aan Emma de taak om de zoon van twee dissidenten, kernfysica’s, er van te overtuigen dat hij het volgende slachtoffer is en in veiligheid moet worden gebracht. Dat overreden kost even, waardoor er daarna nog 12 uur overblijft om hem ook daadwerkelijk in veiligheid te brengen. Er volgt een race tegen de klok en de Russen.
Door alle vaart in het verhaal is er niet heel veel tijd om de karakters uit te diepen. Maar van Emma kom je te weten waarom ze voor de geheime dienst wil werken en de relatie tussen Ripley, haar mentor, en Rusland wordt ook duidelijk. Meer heb je eigenlijk niet nodig voor dit verhaal.

Voor mij persoonlijk vond ik het leuk dat er ‘Born to run’ op een t-shirt stond. Dat is niet alleen toepasselijk op het verhaal, maar voor mij een verwijzing naar Bruce Springsteen. (Geen idee of hij er iets mee te maken heeft, maar ik legde die link meteen.)

Ik zag ook ergens, waar ook al weer…, het oorspronkelijke Britse omslag, waar ook een rennende vrouw op staat maar dan met de plattegrond van Londen als achtergrond en heel duidelijke de Theems er dwars doorheen. Dat omslag vind ik persoonlijk mooier, maar als je de plattegrond van Londen niet paraat hebt is de Nederlandse beter denk ik.

Het is het eerste boek over Emma Makepeace, dus mogelijkheden genoeg om haar in een volgend deel te laten ontwikkelen. En het volgende deel zou ik in ieder geval willen lezen in de hoop dat het verder gaat (en oké, een nieuwe verhaallijn mag er ook bij, maar vooral hoe het verder gaat).
Aanrader als je van actieboeken houdt.

Meer recensies van Pleuntje Hijman