Kleng

Pleuntje Hijman 29 augustus 2022 Boekverkoper
Dit boek heeft mij aangenaam verrast. Ik wist vooraf niet zo goed wat ik er van moest verwachten, maar het is echt een goed boek. Het eerste stuk woon je met Kite in Pleasant Valley, zoals zij hun woonwijk noemt (naar een liedje van The Monkees) waar alles perfect schijnt te zijn. De sociale controle is echter verstikkend, dat merk je als lezer meteen. Je krijgt zelf ook last van buikwurmen, net zoals Kite. De 9-jarige Kite is niet anders gewend. Haar thuis-situatie is vreemd met een alom aanwezige moeder, een afwezige vader en een oudere zus die bij de buren wil wonen. Als de Finches in het huis van mevrouw Robinson komen wonen begint de ellende pas echt goed. Er is altijd herrie, de kinderen lopen in hun pyjama door de tuin en Cain pest Kite. De familie Finch past niet in het perfecte plaatje dat de buurt voor ogen heeft en ze moeten weg. Op tragische wijze gebeurt dat ook en Kite voelt zich verantwoordelijk. Steeds maar weer dat “kleng”-geluid dat terug blijft komen.
De situatie loopt nog verder uit de hand waardoor Kite uiteindelijk bij haar opa in Florida tussen de pensionado’s gaat wonen. Hier voelt ze zich veilig. Ze sluit vriendschap met Sonny en deelt met hem zijn liefde voor oude auto’s. Met haar beste vriendin Vera gaat ze, op aandringen van haar opa, een zomer lang op zoek naar een hobby.
Als Margaret op een dag in paniek opbelt gaat Kite, inmiddels 17, haar halen. En dan begint de zoektocht naar het verleden. Wat is er nou eigenlijk gebeurd en waarom zijn de zussen zo uit elkaar gegroeid?
Een boek over een meisje dat opgroeit in een ongewoon gezin, sociale controle die verstikkend is, klasse-verschillen, rassen-verschillen, schuldgevoel en vriendschap.
De zware problemen van Kite (en Cain Finch) worden mooi beschreven, je blijft lezen. Je ziet de perfecte wijk zo voor je en leeft mee met Kite en hoe zij eerst de oneerlijkheid en de manier van leven in Pleasant Valley onbewust meemaakt en later vragen gaat stellen.
De zoektocht naar een nieuwe hobby vond ik erg vermakelijk. Ik zag het voor me, twee meiden die bij de meest rare bijeenkomsten waren omdat ze standaard de 5e activiteit kozen van de betreffende dag.
Aanrader!

Meer recensies van Pleuntje Hijman