Een debuut dat je ontroerd en laat lachen!

Priscilla 30 oktober 2019
Ava raakt haar ouders en haar nichtje (tevens beste vriendin) kwijt aan een brand in haar woning.
Ava wordt na de brand in coma gehouden waar men in het brandwondencentrum hard werkt aan haar herstel.
Ava is niet alleen lichamelijk veranderd doordat zij verbrand is over haar hele lichaam, maar ook geestelijk is zij niet meer de oude Ava uiteraard.

Ava weet niet meer hoe zij haar leven moet herpakken en is heel hard op zoek naar een ‘nieuw normaal’ zoals haar therapeut het noemt.
Ava heeft niemand meer over en voelt zich ellendig en alleen.

Haar oom en tante vinden het na een jaar tijd dat Ava stappen gaat maken richting een nieuwe toekomst en besluiten dat zij voor een proefperiode naar een nieuwe school gaat.
Ava ziet hier uiteraard enorm tegenop. Niemand is zo hard als medetieners en wie wil er nu een monster op school?
Haar eerste dag verloopt dan ook niet al te best.

Totdat ze Piper ontmoet. Ook een meisje met brandwonden en in een rolstoel. Een meisje dat met sarcastische opmerkingen en humor Ava mee krijgt in een positieve flow waardoor Ava zich weer een beetje het meisje van voor de brand voelt.
Echter heeft ook Piper de nodige struggles en is het de vraag wie er nu voor wie is.

Vindt Ava haar nieuwe normaal? Of verliest zij zichzelf uiteindelijk toch in de duisternis?

Mijn verwachtingen voor het lezen van dit boek waren gespannen en hoog. Ik verwachte een zwaar verhaal met veel moeilijke onderwerpen en ook een zoektocht naar het leren omgaan met zo’n zware last en verleden.
En dit was het ook.

Al bij voorbaat maak ik mijn complimenten naar auteur Erin Stewart. Iemand die zo’n verhaal als dit op papier kan zetten, daar heb ik geen woorden voor.
Er is onwijs veel achtergrond onderzoek gedaan voor dit verhaal en dit is onwijs goed terug te lezen. Er is gepraat met personeel van het brandwondencentrum, maar ook met overlevenden van brand.

Het verhaal wordt geschreven vanuit Ava zelf en begint direct heftig met de gevoelens en gedachten die zij heeft, met name over zichzelf.
Op het moment dat zij Piper ontmoet komt er heerlijke sarcastische en botte humor in het verhaal en dit relativeert en verlicht het zware onderwerp van dit boek.

Het verhaal neemt je volledig mee in het leven van Ava na de brand met terugblikken naar het verleden. Door een geweldige beschrijving van emoties en gevoelens, naast de gebeurtenissen in het verhaal, leef je onwijs mee met Ava en datgene dat haar is overkomen.

Ik heb zeker halverwege het boek en aan het einde flinke tranen gelaten. Haar gevoelens en gedachten waren voor mij persoonlijk onwijs herkenbaar. Ik denk dat mensen die vergelijkbare ingrijpende en traumatiserende gebeurtenissen hebben meegemaakt zich net als ik herkennen in deze gevoelens en gedachten. En dan heb ik het over allerlei ingrijpende gebeurtenissen die je hele leven op zijn kop kunnen zetten.

Ik hoop echter dat ze net als ik, ondanks de tranen met tuiten, zich ook gesterkt voelen door het verhaal en de boodschap.
Hoewel het een fictief verhaal is, leeft het. En ik denk dat dit komt door het uitgebreide onderzoek dat gedaan is naar de verhalen van overlevenden van brand.

Het verhaal had een duidelijke opbouw in kop, midden en staart en een plottwist. Het einde was prachtig en vol hoop.
De schrijfstijl was prettig en dynamisch. Ik heb het uitgelezen binnen 1,5 dag. Kon het niet wegleggen.

Personages
Ava als hoofdpersonage is briljant uitgewerkt door Erin en merkbaar is dat er veel liefde, tijd en energie is gestoken in dit personage.
Ik ben van Ava gaan houden, en het maakt mij niet uit hoe ze er uit ziet.

Piper is absoluut een geweldig personage in dit verhaal. Ondanks haar eigen verhaal en de duisternis die haar omhult, is ze een vriendin waar je u tegen zegt. Haar rol in dit verhaal heeft het zware onderwerp absoluut iets luchtiger gemaakt waardoor je ook nog kunt lachen.

Asad is, naast beide dames wat mij betreft, een ware toevoeging voor dit verhaal. Met zijn onschuld en inlevingsvermogen laat hij zien hoe het ook anders kan en dat er nog mensen op de wereld bestaan die verder te durven kijken dan wat ze op het eerste gezicht zien.
Met hem zit er in dit verhaal net dat beetje extra liefde dat nodig was.

Conclusie
Een verhaal dat je zowel laat huilen als laat lachen is wat mij betreft compleet.
Dit verhaal had ik niet willen missen alhoewel ik mij in eerste instantie afvroeg of het wel bij mij zou passen.

Het verhaal is bijzonder, zwaar en emotioneel, maar ook humoristisch en heel liefdevol.

Ik ben geen brand overlever, maar ik heb wel ingrijpende gebeurtenissen meegemaakt waardoor ook ik opzoek ben naar een nieuw normaal. Dit boek heeft mij daarom extra geraakt, omdat het nou juist die gevoelens en gedachten uitspreekt die je niet hardop durft te zeggen.

Door dit debuut ben ik absoluut omver geblazen. En daarom zeg ik niet alleen dat het een aanrader is, maar zeg ik ook gewoon dat je hem moet lezen.

Meer recensies van Priscilla