Weer een heerlijke roman!

Priscilla 05 juni 2023
In ‘Ik zie je bij het meer’ volgen we het verhaal van Fern, geschreven in de eerste persoon.

Tien jaar geleden maakte Fern een afspraak met een wildvreemde jonge man waarmee ze een dag doorbracht.

De afspraak om elkaar na een jaar te ontmoeten op de plek waar zij is opgegroeid stond. Hij kwam alleen nooit opdagen.

Negen jaar later wordt Fern overvallen door een intens verdrietige gebeurtenis en keert ze terug naar de plek die altijd haar thuis is geweest. En dan staat plotseling Will voor haar neus. Alleen niet om zijn afspraak van negen jaar geleden na te komen.

Wat volgt is een verhaal van verdriet, rouw, het vinden van je eigen plaats in de wereld en het najagen of het loslaten van dromen.

Maar ook een verhaal van vriendschap, liefde en vertrouwen.

Kan Fern erop vertrouwen dat alles op z’n pootjes terecht komt? En kan ze de persoon die haar hart gebroken heeft opnieuw vertrouwen?

‘Ik zie je bij het meer’ is absoluut een heerlijke vlot geschreven roman, waarin het verhaal wordt afgewisseld tussen heden en verleden.

We leren hoofdpersonage Fern goed kennen door een goed beschreven achtergrond. Als personage is zij absoluut goed uitgewerkt.

Door de afwisseling tussen heden en verleden, zien we tevens een mooie ontwikkeling bij haar personage. Iets dat dit verhaal zeker compleet maakt.

Doordat Carley met die afwisseling niet meteen alles prijs geeft, is er een opbouw aan spanning aanwezig die maakt dat je door wilt lezen.

Wat is er al die jaren geleden gebeurt en wat heeft de toekomst in petto?

Het personage van Will leren we kennen door de ogen van Fern. En alhoewel we zijn persoonlijke beweegredenen niet van hemzelf horen, wordt hij als personage wel degelijk goed uitgewerkt.

We ontmoetten met hem, dan ook een interessant en toch ook wel complex personage dat helemaal thuis hoort in dit verhaal.

Ik kon niet, niet verliefd worden op deze man!

Zijn personage en persoonlijkheid, maakte het verhaal ook lichtelijk onvoorspelbaar. Iets wat ik erg kan waarderen in dit boek van Carley.

Het is fijn om niet meteen alles te kunnen voorspellen als we het hebben over de afloop van het verhaal.

De vorm van spanning, de interessante personages, het aantrekken en afstoten en de verhaallijn samen, waren wat mij betreft een geslaagd geheel.

Eén van de grootste pluspunten, naar mijn mening, was de voelbaarheid van de emoties.

Die waren enorm sterk en kwamen heel goed over. De tranen stroomden toch wel met regelmaat over mijn wangen.

Met deze emoties heeft Carley absoluut realistische aspecten in haar verhaal toegevoegd.

Dit maakt dat het een prachtige roman is geworden!

Conclusie
Net als ‘Elke zomer daarna’, is ‘Ik zie je bij het meer’, wederom een heerlijke en ook realistisch aanvoelende roman geworden.

Carley stipt met dit verhaal thema’s aan die we allemaal vroeg of laat zullen meemaken in het leven. En dit heeft ze op een prachtige manier verwerkt.

De personages waren interessant en goed uitgewerkt. Het verhaal had een fijne spanning door de afwisseling tussen heden en verleden en in combinatie met de schrijfstijl, is het moeilijk weg te leggen.

De enige reden dat dit boek van mij geen vijf sterren kreeg, had te maken met het epiloog.

Het epiloog had voor mij geen toegevoegde waarde en het zou fijn zijn als er eens een feel good auteur opstond die een ‘happy family’ niet als hoogste doel in het leven beschouwd.

Fern en Will samen, was wat mij betreft genoeg.

Al met al, weer een heerlijke roman met tevens wat spicy scenes die in dit geval zeker een toevoeging waren voor het verhaal.

Ik ben nu al benieuwd naar het volgende boek van Carley Fortune!

Meer recensies van Priscilla