Een familiedrama met een spannend tintje

Priscilla 14 september 2021
Ondanks dat de samenvatting van het boek een YA thriller suggereert, kwam het verhaal op mij vooral over als een familiedrama.

Het boek begint met een nieuwsbericht en een introductie van een podcast. Het verhaal is namelijk een afwisseling tussen podcast afleveringen en het verhaal van Sadie zelf.

De host van de podcast is West McCray en in zijn podcastafleveringen komen verschillende betrokkenen uit het leven van Sadie aan het woord.

Eerder las ik al eens een boek dat geschreven was als een podcast. Dit boek heeft mij toen doen twijfelen of deze vorm van schrijven wel iets voor mij is.

Courtney Summers heeft mij echter laten zien dat het ook anders kan en met ‘Sadie’ wist de geschreven podcast mij juist heel erg te boeien.

Doordat de podcast afgewisseld wordt met het verhaal van Sadie zelf, krijg je een compleet beeld van de gebeurtenissen die zich hebben afgespeeld. Juist omdat verschillende mensen aan het woord komen die allemaal een andere kijk hebben op het leven van Sadie, maar ook op de gebeurtenissen.

Doordat lange tijd onduidelijk is waar Sadie naartoe gegaan is en waarom, wordt de spanning naar mijn idee goed opgebouwd.

Toch was het voor mij als liefhebber van thrillers, niet spannend genoeg. Zoals ik al aangaf, voelde het voor mij meer als een gezinsdrama en de wendingen in het verhaal kwamen voor mij niet als een verrassing.

Mogelijk heeft dit te maken met het verhaal van Sadie dat antwoorden onthult waar de host van de podcast nog niet achter is. Op die manier voelde het als het achterna lopen van de feiten.

De schrijfstijl van Courtney vond ik erg fijn. Het is vlot en er is voldoende afwisseling tussen verdieping, omgeving en gebeurtenissen. Ook de achtergronden zijn goed uitgewerkt zodat het gevoel klopt bij wat je leest.

Hoofdstukken hebben hier en daar cliffhangers wat er zeker voor zorgt dat je verder wilt lezen om te weten wat er is gebeurt en of de podcast een positief einde kent.

In dit boek zijn triggers aanwezig. O.a. komen mishandeling, misbruik, moord en verwaarlozing aan bod.

Courtney heeft deze onderwerpen wat mij betreft zeker op een realistische wijze in haar verhaal verwerkt.

Het plot was voor mij weinig verrassend en daardoor haalde dit boek voor mij net geen vier sterren.

In het einde van het boek ben ik een beetje teleurgesteld. Ik had persoonlijk graag een mooie afronding van het geheel gezien. Voor mij was dit einde absoluut niet voldoende.

Personages
‘Sadie’ draait om Sadie. Het is dan ook geen verrassing dat haar personage tot in de puntjes is uitgewerkt.

Natuurlijk vertelt zij haar eigen verhaal en leren wij haar als lezer daardoor goed kennen. Maar ook de podcast en alle personages die daarin aan bod komen, zorgen voor een goede uitwerking en verdieping van Sadie.

Courtney heeft ons echt door de ogen van anderen laten zien wie Sadie is. En dat vond ik absoluut één van de pluspunten in dit verhaal.

Wanneer Sadie haar verhaal vertelt, komen emoties en gevoelens goed over. Al had ik graag meer vanuit haar gelezen. Ze intrigeerde mij enorm.

Een aantal personages komen meerdere keren aan bod in de podcast. We lezen het één en ander over hun persoonlijkheid, maar vooral over hun rol in het leven van Sadie.

De echte verdieping gaan we met hen dan ook niet in.

Ditzelfde geldt voor podcast host West McCray. Hij is vooral verteller en hier en daar krijgen we wat persoonlijke informatie, maar meer is het ook niet.

Al met al bevat het verhaal een interessante afwisseling tussen verschillende personages die elk hun eigen rol in het grotere geheel hebben.

Conclusie
De schrijfstijl maakt dat ik graag nog een volgend boek van Courtney wil lezen. Van de podcast stijl ben ik nog steeds niet zo’n grote fan, maar de manier waarop Courtney dit in haar boek heeft verwerkt bevalt mij al een stuk beter.

In deze podcast afleveringen krijg je namelijk bepaalde informatie aangereikt die voor de oplettende lezer antwoorden bevat.. Zeker een gave toevoeging!

Ook het verhaal an sich vond ik zeker interessant, al had de spanning van mij meer aanwezig mogen zijn en had zeker het einde goed afgerond mogen worden.

Wist je trouwens al dat de podcast in het echt te beluisteren is? Je kunt de Engelse versie van deze podcast vinden op Spotify.

Dat je de afleveringen daadwerkelijk kunt beluisteren is absoluut een toevoeging voor de beleving van het verhaal!

Meer recensies van Priscilla