Geweldig fantasy verhaal met invloeden vanuit de Griekse mythologie

Priscilla 29 juni 2020
De zeventienjarige Narä is dochter van het stamhoofd en groeit in afzondering op bij haar overbezorgde moeder Demeter. Tweede vrouw van haar vader.

Als blijkt dat de toekomst van de stammen op instorten staat door een naderende oorlog, neemt haar vader een rigoureus besluit en benoemt Narä vanuit het niets tot zijn opvolger.

Een keus die velen niet zagen aankomen, maar vooral Narä niet. Zij heeft namelijk een geheim dat zo goed mogelijk verborgen dient te blijven voor de rest van de stammen en hun vijanden.

Haar moeder protesteert hevig en probeert Narä ten koste van alles te beschermen. Haar vader het stamhoofd heeft echter het laatste woord en neemt Narä mee op reis.

Verwonderd door de andere omgevingen op haar reis, beseft ze des te meer hoe onwetend ze is en hoe klein ze altijd is gehouden. Ze ervaart voor het eerst in haar leven wat echte vrijheid is, maar ook hoe gruwelijk de wereld eigenlijk is.

Ze wordt geconfronteerd met veel leed en ongelijkheid tussen vooral de sjamanen en hun volk.

Haar beste vriend Hedhis, teruggekeerd van zijn opleiding tot sjamaan, zou wel eens haar beste raadgever kunnen worden. Echter is hij niet meer de jongen die hij was toen hij vertrok en lijkt er iets duisters in hem te huizen.

Zal Hedhis aan haar zijde staan of is hun vriendschap voorgoed verloren? En wat te doen met de intens grote aantrekkingskracht die zij tot hem voelt?

Als het moment daar is dat Narä keuzes moet gaan maken, is de vraag of zij deze keuzes wel kan en wil maken en ten koste van wat?

Toen ik begon in ‘Sjamaan van de Zwarte Dood’, wist ik niet wat ik kon verwachten. Ik ben niet heel erg bekend met mythes en legendes.

Gelukkig begint J.M. Anna met een prachtige kaart vooraan in het boek waardoor je het gebied meteen helder hebt en een super handige woordenlijst waarvan ik heel blij was dat hij er in zat!

Vervolgens introduceert ze je in het leven van Narä middels een proloog en een voorspelling.

Er worden in een aantal hoofdstukken terugkoppelingen gemaakt naar het verleden, waardoor achtergronden meer duidelijk worden en je een compleet beeld krijgt.

Vooral de band tussen Narä en Hedhis wordt hierdoor verduidelijkt.

Het verhaal speelt zich in het heden af in 1334.

Heel duidelijk is ook omschreven welke problemen de stammen boven het hoofd hangen waardoor het een begrijpelijk geheel is.

De schrijfstijl is uniek en anders dan in haar New Adult boeken. Hier werd ik zo enthousiast van dat ik gewoon moest doorlezen.

De world building vind ik persoonlijk goed gedaan en naast het naderende onheil, ligt er gelukkig ook een hoop focus op onderlinge relaties. Iets waar ik groot fan van ben.

Het verhaal bevat aangrijpende, gruwelijke maar ook vooral spannende gebeurtenissen die je mee het verhaal in trekken en je aandacht vasthouden tot en met de laatste pagina.

J.M. Anna bouwt het verhaal en de spanning goed op en weet je aan het einde absoluut te verrassen met diverse plotwendingen!

Personages
Het verhaal lees je vanuit Narä en je leert niet alleen haar goed kennen maar ook de mensen om haar heen.

Alle personages hebben een rol te spelen en deze komen zo goed over dat je via Narä hetzelfde gevoel ervaart als zij heeft. Heel knap gedaan.

Narä en Hedhis zijn natuurlijk de hoofdpersonages in dit verhaal en ik kon ze meteen in mijn hart sluiten. Welke geheimen er ook nog naar voren kwamen. Wat mij betreft kun je ook alleen maar van ze houden.

Beide personages zijn wat mij betreft super goed uitgewerkt, al was Hedhis echt mijn favoriet. Alles klopte gewoon. Zijn uiterlijk, zijn gedrag. Ik kan wel zeggen dat ik verslaafd ben.

Ook de relatie en de band tussen beide vond ik prachtig. Naast het drama, precies wat dit verhaal nodig heeft.

Het aantrekken en afstoten en het uiteindelijk moeten maken van keuzes. Ik houd er van!

Ook intieme scènes zijn zonder schaamte opgeschreven en vond ik echt een toevoeging aan dit verhaal.

Als je bekend bent met de New Adult boeken van Emma Anna, kun je al een beetje een idee hebben van wat er besproken wordt en op welke manier.

Conclusie
Ik ben al lange tijd fan van de New Adult boeken van J.M. Anna. En deze krijgen over het algemeen al vrij snel een hoge beoordeling van mij.

Maar dit boek. Dit boek is wat mij betreft echt het toppunt. Het is goed geschreven en uitgewerkt, het is intrigerend en aangrijpend. Het is magisch en het is spannend.

Een fantasy liefhebber zou wat mij betreft dit boek moeten lezen.

J.M. Anna neemt je mee in een mystieke wereld die gewoon logisch aanvoelt. De Griekse mythologie is ontzettend gaaf verwerkt in dit verhaal en het is duidelijk dat J.M. Anna achtergrond onderzoek gedaan heeft.

Het einde is om van te smullen en de gigantische cliffhanger laat je schreeuwen om meer.

Ik heb het nog niet geschreven vervolg alvast gereserveerd.
Want ik kan niet wachten tot ik terug mag naar Narä en Hedhis.

Meer recensies van Priscilla