Een fijne thriller voor tussendoor

Priscilla 13 januari 2021
Wanneer Aidan Poole met zijn vriendin Zoe besluit te skypen, is het eerste dat hem opvalt, dat ze opneemt maar niet in beeld verschijnt.

Dan ziet hij haar voordeur open en dicht gaan en hoort hij geluiden die lijken op een worsteling.

Omdat hij vreest voor het leven van zijn vriendin, belt hij de politie.

Inspecteur Jonah Sheens wordt op de zaak gezet en als hij en zijn team eindelijk toegang hebben tot de woning van Zoe, treffen ze haar lichaam levenloos aan in bad.

In eerste instantie lijkt het op zelfmoord, maar al vlug ontdekt het team dat er een hoop zaken niet kloppen.

Het leven van Zoe wordt tot op de bodem onderzocht en het team vindt verschillende tegenstrijdigheden en motieven.

Wie heeft Zoe, de altijd aardige en behulpzame studente, vermoord? Was het één van haar vrienden? Was het haar huisbaas? Haar vriend?

‘Vanuit het donker‘ is de tweede thriller van Gytha Lodge met Jonah Sheens in de hoofdrol.

Alhoewel er in het verhaal wel het één en ander wordt aangehaald uit het eerste boek, is ‘Vanuit het donker‘ prima los te lezen. Wel denk ik dat je door het lezen van het eerste boek, meer verdieping rondom Jonah Sheens krijgt.

‘Vanuit het donker‘ begint met een spannend proloog waarin we direct kennis maken met Aidan Poole. Hier zien we direct de flaptekst van het boek terug, wanneer hij skypeverbinding maakt met zijn vriendin Zoe.

Na de proloog maken we in het eerste hoofdstuk kennis met inspecteur Jonah Sheens.

Het verhaal is vanuit meerdere perspectieven geschreven in de derde persoon. Zo lezen we niet alleen het verhaal vanuit Aidan en Jonah, maar ook lezen we vanuit de collega van Jonah, Hanson.

Ook vrienden van Zoe komen aan bod.

De wisseling van perspectieven vindt gewoon in de tekst plaats en personages hebben dus geen eigen hoofdstuk. In het begin moest ik hier persoonlijk even aan wennen. Maar zodra je in het verhaal zit, lees je hier gemakkelijker doorheen.

Ook bevat het verhaal hoofdstukken die zich afspelen in het verleden toen Zoe nog leefde. Deze hoofdstukken vond ik persoonlijk zeer interessant en intens.

Verleden en heden zorgen samen voor een compleet beeld en verhaal, al mis ik zeker het één en ander qua uitwerking wat personages betreft. Maar hierover later meer.

Gytha Lodge heeft een prettige en meeslepende schrijfstijl. Ondanks dat het verhaal vooral gericht is op het onderzoek, voel je wel continue een onderhuidse spanning.

Er zijn veel zaken die niet lijken te kloppen en bijna elk personage lijkt wel een geheim te verbergen. Dit zorgde er absoluut voor dat ik wilde blijven lezen.

De ondervragingen van de betrokkenen komen ruimschoots aan bod en je bent echt aan het meedenken over wie de dader zou kunnen zijn.

Wel heeft Gytha er een handje van om passages zomaar af te breken en ineens een stap ergens anders te zetten in het verhaal. Dit voelde hier en daar nogal abrupt. Voor mij vergde het hier en daar even wat schakelwerk.

Het lijkt alsof ze hiermee sneller to the point wilde komen, al had het van mij juist wat meer uitgeschreven mogen worden.

In de laatste paar hoofdstukken worden zowel de spanning als het tempo verhoogd en komt er schot in de zaak.

Het verhaal krijgt verschillende wendingen en ontknopingen en mondt uit in een interessant plot.

De vermoedens over de dader waren er bij mij al vrij vlug, maar de manier waarop Gytha naar de ontknoping toewerkt vond ik intrigerend.

Het boek sluit af met een laatste hoofdstuk die ons een blik in de toekomst geeft. Zelf vond ik dit een fijne afsluiting van het boek.

Personages
‘Vanuit het donker‘ heeft meerdere personages die een belangrijke rol spelen.

Voor mij was het hier en daar verwarrend.

Jonah Sheens was voor mij duidelijk als onderzoeker van de zaak. Evenals Aidan Poole.

De switches die werden gemaakt naar de collega’s van Jonah vond ik interessant, vooral wat betreft de achtergrond. Maar ik ben er nog niet zeker van of ik het een toegevoegde waarde vond.

Zowel Jonah als Aidan vond ik beide interessante personages.

Ook de vriendengroep van Zoe vond ik interessant. Zowel Felix, Victor, Angeline als Maeve hadden hun eigen rol te spelen.

Maar eigenlijk vind ik geen één personage goed uitgewerkt.

Ik miste van alle personages achtergrond, verdieping en ontwikkeling.

En dan kan het verhaal nog zo verrassend zijn, personages spelen voor mij een belangrijke rol in thrillers.

De vriendengroep van Zoe mankeert iets. En ondanks dat ze allen ergens “last” van hebben en Zoe de lijm in hun groep leek te zijn, wordt nergens uitgelegd waar ze elkaar van kennen en hoe het komt dat juist Zoe zo belangrijk voor hen was.

Het blijft voor mijn gevoel allemaal een beetje oppervlakkig dus. Ook maakt het de vriendschap voor mij wat ongeloofwaardig. Zeker gezien bepaalde acties en reacties in het verhaal.

Gemiste kans in uitwerking van personages dus.

Conclusie
‘Vanuit het donker‘ is absoluut een heerlijke thriller voor tussendoor.

Het verhaal is goed en als het je niet stoort dat personages iets minder zijn uitgewerkt, is het zeker een aanrader.

Ik heb absoluut wel van het verhaal genoten en zeker toen de spanning nog meer toe nam aan het einde.

Ondanks dat het geen boek is dat mij lang gaat bijblijven, ben ik wel ontzettend benieuwd geworden naar haar eerste boek.

‘Op een dag‘ zal ik dan ook zeker nog eens lezen!

Meer recensies van Priscilla