Wel cosy, geen romance

Quintyvlim 04 augustus 2023
Het boek noemt zichzelf een cosy romance. Hoewel het boek zeker cosy is, komt de romance voor mij minder naar voren. Molly verliest haar baan en besluit voor haar tante op haar huisje te gaan passen in het Engelse dorpje Sommerset. Hier ontmoet ze Atlas, waar ze al snel iets mee begint. Helaas komt ze er al snel achter dat hij verloofd is, en valt hun relatie in het water. Dan ontmoet ze echter James. James is een echte kunstkenner, en ontdekt een wel heel speciaal ei in Molly’s fruitmand. Later blijkt dat dit een Fabergé ei is, en Molly in een klap rijk is. Er gebeurt dus heel veel in het boek, wat zeker bijdraagt aan hoe het boek leest. Het is namelijk heel lekker weg te lezen, en door de korte hoofdstukjes pak je het snel op en is het ook moeilijk wegleggen. Het geeft ook zeker dat feelgood gevoel. Omdat er echter zo veel gebeurd, wordt Molly’s liefdesleven naar mijn idee een beetje op een laag pitje gezet; het wordt voornamelijk gebruikt als plot device en niet zozeer als plot lijn. De relatie met James (of James op zichzelf) is voor mijn smaak ook veel te weinig uitgediept. Ze ontmoet hem, een paar dagen daarna geeft ze hem zomaar een ei mee dat haar heel rijk kan maken, en weer een paar weken later heeft hij zijn baan opgezegd en komt hij bij haar wonen. Dit gaat allemaal heel snel, terwijl we de relatie helemaal niet hebben zien ontwikkelen. Daarom vind ik het ook geen echte “romance”, omdat de relatie niet de hoofd plotlijn is, terwijl ik dit wel verwachtte omdat het op het boek staat. Ik gok dat in het volgende deel van de serie de relatie tussen James en Molly veel meer naar voren komt en dat we die dan wél zien ontwikkelen, maar persoonlijk denk ik dat het beter was geweest om dit boek wat dikker te maken en meer die ontwikkeling te laten zien; dan was een tweede deel over Molly en James ook niet nodig geweest, en had de schrijver zich kunnen richten op andere personages uit het dorpje of bijvoorbeeld Molly’s beste vriendin. Aangezien het boek niet aan mijn verwachtingen heeft gedaan en de relatie niet echt ontwikkeld was, geef ik het boek uiteindelijk 3.5 sterren, wat ik afrond naar 4 voor de schrijfstijl en hoe lekker het boek las.

Meer recensies van Quintyvlim