Goed, maar niet de hype waard

Quintyvlim 20 april 2020
Het boek is goed opgebouwd en de omgeving wordt goed omschreven, alhoewel soms een beetje langdradig of omslachtig, maar dat is ook terug te zien in Atwood's Alias Grace. De karakters zijn echter minder uitgediept. Het hoofdkarakter is wel goed ontwikkeld, maar de andere karakters blijven vooral op de oppervlakte. Dit kan ook zijn omdat de hoofdpersoon maar heel oppervlakkig contact met ze heeft en we wel in het hoofd van de hoofdpersoon, Offred, zitten, maar dit had zeker beter uitgewerkt kunnen worden aangezien we er langzaamaan achter komen dat het hoofdpersoon terug kijkt op gebeurtenissen die al eerder gebeurd zijn en ze dus wellicht commentaar had kunnen geven op dingen waar ze later achter gekomen is of dingen die ze nu beter kan begrijpen. Ook gebeurd er amper iets in het verhaal. Je wacht steeds op iets, ookal weet je niet wat, maar er gebeurd niks. Het is het verhaal van een persoon dat heel gewoon is in de samenleving waar ze in leeft; ze zit niet (echt) in het verzet en er gebeurd verder ook niks in haar leven. Als het echt gebeurd was, zou ze niet herinnerd worden later, omdat er simpelweg niks boeiends in haar leven gebeurd, in de tijd van het boek. Het boek is goed geschreven maar door de matige verhaallijn is het niet de hype waard.

Meer recensies van Quintyvlim