Ontroerend en indrukwekkend verhaal

rednas 01 mei 2024
Helden van de straat van Phil Earle is een historisch jeugdboek over de Tweede Wereldoorlog en te lezen vanaf 10 jaar.
Mijn zoon is 10 jaar, ik heb dit boek samen met hem gelezen. Het boek heeft een mooie hardcover die perfect past bij de inhoud en de sfeer van het boek.
Het verhaal gaat over Peggy die een zwerfhond (Beau)van de straat redt en hij hoort nu bij het gezin samen met de kat Mabel. Er ontstaat een mooie vriendschap tussen Peggy en Beau.
Niets of niemand kan haar en Beau scheiden , totdat de oorlog uitbreekt. Peggy wordt voor haar veiligheid naar de kust gebracht, maar Beau blijft achter in Londen. Dikke tranen wanneer ze afscheid moeten nemen.
Beau besluit om naar Peggy op zoek te gaan. Door haar brieven kan hij een beeld vormen van de vuurtoren waarnaast ze nu woont. Samen met kat Mabel en Duif Bomber gaan ze op avontuur.
Een erg indrukwekkend origineel en aangrijpend verhaal over vriendschap en moed. De korte hoofdstukken lezen prettig, en het is zo boeiend dat je wil blijven doorlezen om te weten te komen wat er gaat gebeuren!
Bijzonder ook dat je het boek leest uit het oogpunt van de dieren. Phil Earle laat de gebeurtenissen en de daarbij behorende emoties door de dieren hun ogen zien, hij weet ze goed neer te zetten door ze menselijke trekjes te geven.
Mijn zoon vond het een prachtig boek, en erg leuk dat het een verhaal is waarin je vanuit de dieren leest. We hebben ook de inhoud besproken, maar ik kan mij voorstellen dat het boek voor sommige kinderen te heftig is. De oorlogstijd wordt verteld zoals het is en het wordt niet mooier gemaakt, dat maakt het soms best indrukwekkend en heftig is en daardoor niet voor iedere tienjarige geschikt vermoed ik. Ouders kunnen dat zelf het beste inschatten of het geschikt is voor hun tienjarige, ieder kind is anders. Zelf vind ik het wel goed dat de auteur de feiten niet mooier heeft gemaakt dan het was.Een aangrijpend, verdrietig en heftig maar ook hoopvol verhaal. Een verhaal dat laat zien dat je ondanks je verschillen toch goed kunt samenwerken.
Fijne kennismaking met deze auteur en nu wil mijn zoon meer van hem lezen, dus gaan we in de bibliotheek en/of de boekhandel op zoek naar zijn andere boeken

Meer recensies van rednas