Winnie & Nelson

rednas 21 juni 2023
Winnie en Nelson portret van een huwelijk. Mijn eerste gedachte is 584 pagina's valt er zoveel te vertellen over Winnie en Nelson? Maar als je begint met lezen kom je erachter dat er inderdaad veel te vertellen is en het boek nergens inzakt of saai wordt. De auteur neemt je mee in alle mogelijke facetten van het huwelijksleven van Nelson Mandela en Winnie Madikizela-Mandela Hun levens waren innig verstrengeld en toch leefden ze ieder in hun eigen wereld. Ze hadden slechts spaarzaam tijd samen; ze voerden vooral strijd en leefden als symbool voor miljoenen andere inwoners van Zuid-Afrika. Het maakt ook met talloze schrijnende voorbeelden pijnlijk voelbaar hoe apartheid er uit ziet, en hoe onmenselijk. Het verhaal blijft interessant en boeien en leest als een trein mede door de toegankelijke schrijfwijze. Mooie toevoeging vind ik de zwart-wit foto's van de belangrijke gebeurtenissen Tevens vind ik het mooi dat de auteur levende mensen van zijn hoofdpersonen heeft gemaakt, met hun goede en hun slechte kanten. Het boek is opgedeeld in 7 delen: Nelson: vroege jaren, Winnie: vroege jaren, Johannesburg, Gevangenis-opsluiting, Brandfort-Pollsmoor, Sprong in het diepe en Tot besluit. Ik vind het boek een aanrader, veel nieuwe dingen gelezen en het verhaal is erg interessant en informatief!

Meer recensies van rednas