Spanning in de lucht

Reina leest 21 april 2023
We gaan terug in de tijd naar het jaar 1962 in Londen. Ray en Stephanie (Stevie) zijn goede vrienden. Op een dag vinden ze een mysterieus meisje in het kolenschuurtje. Ze twijfelen geen moment om haar te helpen: eindelijk gebeurt er iets spannends in hun wijk! Maar ze hebben geen idee waar ze aan begonnen zijn. Anna is gevlucht voor mensen die haar willen vergiftigen.
Ondertussen hangt er een enorme spanning in de lucht. De dreiging van een oorlog groeit. De kinderen besluiten hierop mee te lopen in een vredesdemonstratie.
Anna's gedrag wordt steeds mysterieuzer en ontdekt Stevie een familiegeheim. Waarom is Anna naar haar kolenschuurtje gekomen? En zullen er atoombommen ingezet worden of blijft het bij dreigen?

Ik ben dol op jeugdliteratuur met een historisch tintje. Toen ik de achterkant van dit boek las, was ik meteen nieuwsgierig naar het verhaal. Bij mij was de informatie over de Cubacrisis ver weggezakt. Ik heb in dit boek veel nieuwe dingen geleerd, maar het boek is zeker geen theoretisch geschiedenisboek.

Vanaf de eerste bladzijde is de spanning goed voelbaar. Emma Carroll heeft een hele fijne schrijfstijl. Lekker vlot, niet te veel in detail, maar toch krijg je een heel goede indruk van de omgeving en kun je je daar een goede voorstelling van maken als lezer. Het verhaal is heel realistisch geschreven. Het is geschreven door de ogen van Stevie. Je leert haar en de andere hoofdpersonages gedurende het verhaal steeds beter kennen.

De spanning in het verhaal is goed opgebouwd. De dreiging wordt stap van stap steeds meer. Je krijgt net genoeg informatie om het verhaal te snappen, maar er blijven ook steeds dingen verborgen. Hierdoor wil je door blijven lezen, net zolang tot alle puzzelstukjes in elkaar vallen.

In het boek spelen de thema's oorlog en angst een prominente rol. Daarnaast vind je ook thema's als vriendschap, vertrouwen, omgaan met verlies, keuzes maken en diversiteit terug in het verhaal.

Een prachtig, meeslepend, historisch verhaal waar de spanning constant in de lucht hangt! Geschikt voor kinderen vanaf 10 jaar.

Meer recensies van Reina leest