verwarrend

Riet 27 april 2022
Ada's plek – Sharon Doduo Otoo

Ada blijkt niet één vrouw te zijn, maar vele vrouwen door de eeuwen heen met meerdere moeders.
Ik vond het moeilijk om in het verhaal te komen, juist omdat er zoveel tijden door elkaar spelen en zoveel mysterieuze zaken gaande zijn. Op zich knap gevonden, al die verschillende vertellers, maar ook verwarrend.
De schrijfstijl is plezierig, Otoo schrijft zo beeldend dat je de situaties bijna aan den lijve voelt.
Er komen veel thema's aan de orde zoals kolonialisme, racisme, de Holocaust, emancipatie en reïncarnatie. Persoonlijk had ik liever wat minder thema's en een langer uitgewerkt verhaal gezien. Alles blijft zo vaag. De gouden parelarmband, die telkens weer opduikt maakt wel dat je wilt weten hoe en of hij weer bij de Ada van dat moment terugkomt. Die Ada's verschillen nogal: een moeder in 1459 in Afrika, de eerste vrouwelijke wiskundige in Engeland in 1848 met een geheime relatie, in 1945 als gevangene in een concentratiekamp en een zwangere Ada, op zoek naar een woning in het Berlijn van nu.
Wel jammer dat er achterin het boek geen verklaring staat van de vreemde woorden. Ik neem aan dat ze belangrijk waren voor het verhaal.
Al met al niet mijn boek.

Meer recensies van Riet