prachtige familiegeschiedenis

Riet 01 oktober 2023
Zing voor me morgen – Deniz Kuypers

De eerste vier pagina's van het boek nodigen meteen al uit om verder te lezen. Dan komt deel I over Levina, de overgrootmoeder, deel II over Nel, de oma en tot slot deel III over de moeder van de schrijver, Lucia.
Nadat zijn ouders het contact met hem hebben verbroken vanwege het boek, dat hij schreef over zijn vader, gaat Deniz Kuypers op zoek naar antwoorden. Waarom bleef zijn moeder bij een man die haar mishandelde?
Een zoektocht die hem vier generaties terug naar zijn overgrootmoeder Levina leidt, die zwanger werd van een man die er al een ander gezin op nahield. Dit gebeurde ook met haar dochter Nel en kleindochter Lucia, de moeder van de verteller. Is dit toeval, of zijn dit foute keuzes die doorklinken in opeenvolgende generaties?
Deniz Kuypers heeft de verhalen van deze vrouwen heel beeldend en inlevend beschreven. Je wordt meegenomen in de verschillende tijdperken. Het is zijn waarheid en een literaire constructie, zoals hij zelf zegt in een podcast. De titel van het boek is een hunkering naar geborgenheid.
Al lezend word je meegesleept in het verhaal van deze vrouwen. Het gebrek aan communicatie, sterk willen zijn en geen hulp vragen.
Ontroerend vond ik het feit dat de overgrootmoeder, die er zelf moeite mee had om van haar zoon te houden, haar dochter juist probeert te overtuigen wel van haar kind te houden.
Ik heb van dit boek genoten, het leest fijn en ik ben nieuwsgierig geworden naar het eerdere boek dat hij over zijn vader schreef.

Meer recensies van Riet