Indrukwekkend verhaal

Riet 18 december 2020
Deze fictieve roman over borderline en depressie is heel erg gebaseerd op het leven van de schrijfster. De dagboekfragmenten uit deze roman zijn rechtstreeks overgenomen uit haar oude dagboeken.
De hoofdpersoon in het boek: Liv, worstelt met een heftig verleden dat ze onderdrukt door haar nieuw gekochte huis eigenhandig te verbouwen en ze doet zeer fanatiek aan CrossFit.
Door zichzelf zo fanatiek af te beulen probeert ze haar gedachten aan het verleden te verdringen.

Ik had zelf nog nooit van CrossFit gehoord, maar na het lezen van dit boek weet je er heel veel van. Voor mij persoonlijk was het af en toe wat te gedetailleerd. Ik werd er moe van, wat ook weer een compliment is voor de schrijfster, want dit verhaal en deze sport komt hard binnen. Af en toe moest ik het boek even wegleggen.

Aan de ene kant leef je mee met Liv en denk je te begrijpen hoe het komt dat ze zich zo voelt, maar aan de andere kant is het ook een duistere wereld die je moeilijk kunt volgen.
Ik vond het knap hoe de schrijfster zeer heftige scenes afwisselt met hele mooie fragmenten, waarin bijv. haar therapeute en ook haar huisgenote haar haar eigenwaarde trachten terug te geven.

Ze wil graag gezien worden, heeft behoefte aan warmte en aandacht en wijst die ook af.
Het open einde laat de lezer raden of ze erin slaagt weer “in het licht” te komen.

Het is een verhaal waarin je denkt: kom op mens, je doet er wel toe, hou op met dit gevecht en ga genieten van wat je wel hebt.

Een indrukwekkend boek dat nog lang nawerkt in je gedachten.

Meer recensies van Riet