Gezocht: datingsite voor androïds

Rino Feys 31 augustus 2019 Auteur
In zijn jongste boek, ‘Machines zoals ik’, keert Ian McEwan terug naar het begin van de woelige jaren tachtig, naar het moment dat Groot-Brittannië als verliezer uit de Falklandoorlog komt. Temidden deze verwarring worden de eerste kunstmatige mensen bij wijze van experiment op de markt gebracht. De 32-jarige Charlie Friend, verliefd op de geheimzinnige Miranda, zijn bovenbuurvrouw, kan dankzij een erfenis een exemplaar op de kop tikken. Tegelijk krijgt hij de vierjarige Mark door diens aan lager wal geraakte ouders, cadeau. De komst van Adam, de dichtende androïd die zichzelf constant bijschoolt, eveneens verliefd op Miranda wordt en onvoorspelbaar gedrag begint te vertonen, gooit in een mum van tijd hun levens overhoop. Veel ethische vragen en onverwachte wendingen in deze confronterende en meeslepende roman met thriller allures.

Meer recensies van Rino Feys