Gort droog

Roelof Dekker 25 maart 2023
Met goede hoop, en altijd blij een Nederlandse auteur te steunen, heb ik, 'Interstellaire Diplomatie' van Arie van Doorn besteld bij onze lokale Bruna.
De uitgeverij 'Brave New Books' is een P.O.D. uitgeverij die in zijn geheel geen redactie heeft om de boeken te beoordelen waardoor, letterlijk iedereen een boek op de markt kan brengen.

'Interstellaire Diplomatie' beloofd heel wat in de omschrijving, maar ik ben na vijfentwintig pagina's happend naar adem tot stilstand gekomen.
Pagina na pagina wordt me verteld dat de hoofdpersoon naar school gaat, dat hij de les volgt, pauze houdt, wat hij eet.....wat?
Behalve de karige beschrijving van de leskoepels wordt er heel weinig aan wereldbouw gedaan. Ik voelde me alsof ik zelf weer op school zat...zoooo saaai.
De eerste pagina's vertellen heel even over hem en zijn vriendje en halen ze een grap uit die ik niet in die tijdsgeest vindt passen en ronduit kinderachtig is..maar oke, het zijn letterlijk kinderen.
Ik heb nog even door het boek gebladerd en hier en daar een paar alineas gelezen in de hoop dat er vaart in komt of spanning, maar overal waar ik keek viel ik weer in de saaie documentaire.
Ik heb goed geld voor dit boek betaald, maar voel me toch een beetje gepiepeld. Het mist.....Tja, een kritische blik en een herschrijving.
Daar bij op is de pagina indeling erg vreemd, op de pagina's staan dikke blokken tekst die het een logboek uitstraling geeft maar niet lekker leest. Het gekozen font helpt ook niet om de tekst makkelijk te absorberen.
Let wel, dit is echt mijn eigen meningen, ik ben geen literair recensent, dus wat weet ik er nou van?

Meer recensies van Roelof Dekker