Recensie Vrije val

Ron Roelen 13 februari 2010
Om 'Vrije val' te begrijpen moet je eigenlijk een beetje Zweeds zijn. De moord op Olaf Palme heeft daar diepe sporen achtergelaten en zou in zijn eentje de koude oorlog overeind hebben kunnen houden, als het aan de Zweden lag. Een beetje getraumatiseerd dus. Maar wie schrijft er nu in 2007 een thriller over de moord op Olaf Palme van bijna 600 pagina's? Is er de laatste decennia al niet genoeg gespeculeerd over de geheimen van Palme en de even simpele als onoplosbare moord op de Zweedse premier? En zijn er aan die moord niet genoeg bespiegelingen gewijd?
Kennelijk niet, want criminoloog en misdaadauteur Leif G.W. Persson (ja, die van 'Linda') geeft ons een briljante reconstructie die moet leiden naar de oplossing. Spanning en humor gaan samen, waardoor het geen strafdossier wordt. Het onderzoeksteam, onder leiding van Lars Martin Johansson, werkt zich door dikke stapels dossiers heen en komt tot een opzienbarende ontdekking.

Meer recensies van Ron Roelen