Adam, op zoek naar zijn identiteit en ongewild lid van een geheim genootschap

Ronald van Gemeren 16 september 2020
Adam, op zoek naar zijn identiteit en ongewild lid van een oud genootschap.

Met “Adam’’ heeft Christon Kloosterboer zijn eerste boek geschreven. Een debuut dus. Een verhaal dat al vele jaren in zijn hoofd zat. Als singer-songwriter heeft Christon al honderden liedjes op zijn naam staan. Liedteksten die ook een verhaal op zich zijn, maar dan in dienst van de muziek. Meestal kort en krachtig, meestal 3 tot 5 minuten. Maar nu kon Christon zich laten gaan, zo vertelde hij in een interview. Heerlijk vond hij dat. Eindelijk kon hij eens dieper in een verhaal duiken.
Adam is een thriller. Een zeer eigentijdse thriller. Adam is een geadopteerde jongen van plm. 20 jaar en van Marokkaanse afkomst. Hij groeit op in ’t Gooi en kent zijn biologische ouders niet. Dat frustreert hem. Maar omdat hij opgroeit in een elitaire witte omgeving heeft hij niets met het geloof, de Islam, en kent hij ook de Marokkaanse gewoonten en cultuur. Maar aan zijn kleurtje wordt hij toch om de haverklap uitgescholden als ‘turk’. En iedereen verwacht dat hij wel een echt Marokkaantje is. Ook dat frustreert hem. Zijn adoptievader heeft geen aandacht voor hem, alleen als hij op basis van goede schoolresultaten over hem kan pochen bij zijn vrienden.
Maar goed, Adam gaat rechten studeren in Amsterdam en woont daar met een paar vrienden in een studentenhuis. Tot zijn verbazing wordt hij uitgenodigd om lid te worden van een oud genootschap. Hij ziet dat als een avontuur en is nieuwsgierig hoe dat is. Dat genootschap heeft vele bekende Nederlanders, politici en uit het bedrijfsleven, als lid. En kan daarmee een springplank zijn voor een glanzende carrière. Tijdens zijn ontgroeningsperiode bij dat genootschap rolt hij tot zijn verbazing en verbijstering van prettige tot echt minder prettige omstandigheden. Hij maakt kennis met leden die horen bij de groep die hardop roepen van “minder, minder…..”. Hoort dit nu bij de ontgroening of is dit echt? Maar uitstappen is geen keuze meer. Hij merkt op een gegeven moment dat er een aanslag wordt geraamd tijdens een kampioensfeest van Ajax op de Dam na het spelen van de halve finale van de Champions League. Speelt Adam daar ongewild een rol in? Wordt hij daarbij betrokken? Hoe?
Adam is, zoals hierboven al is gezegd, een zeer eigentijdse thriller. Het is een vlot geschreven boek, met daarin ook van tijd tot tijd de straattaal die je in Amsterdam hoort. Daarnaast geeft het een beeld van een jongen met een kleurtje en hoe hij daar door velen op wordt aangesproken. Soms als grapje, vaak ook met een racistisch ondertoontje. Een jongen ook die op zoek is naar zijn eigen identiteit. Voor de complotdenkers onder ons is het ook een boek om van te smullen. Worden we ook in het echt bestuurd door zulke geheime genootschappen? Hebben die echt zoveel macht? Kunnen ze in het echt van alles ritselen? Hebben ze in het echt overal hun ‘mannetjes’ zitten?
Op het voorblad van het boek staat het wapen van de familie Kloosterboer (in de vroege middeleeuwen boeren bij het verdwenen klooster ‘Ter Hunnepe’ tussen Deventer en Bathmen), voor dit boek aangevuld met de drie Amsterdamse kruizen.

RvG/16sep20

Meer recensies van Ronald van Gemeren