Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet

Ronald van Gemeren 13 september 2021
Hou het stil is een heel bijzonder boek. Een boek waar het bovennatuurlijke centraal staat. En dan toch geplaatst in deze tijd. Nou ja, deze tijd, ik heb het idee dat het speelt in de jaren 50 of 60 in de buurt van de Holterberg.
Jacob, een jonge medicijnstudent is blij dat hij zijn dorp is ontvlucht en in een grote stad studeert. het dorp is veel te benauwend voor hem. Toch moet hij terug want zijn moeder wordt door zijn broer Jos (geestelijk gehandicapt) of door iets of iemand anders zwaar toegetakeld. Dat iets anders of iemand anders staat voor Jacob vast. Jos is zo zachtaardig, dat kan hij niet gedaan hebben. Of toch?
Jacob gaat op onderzoek uit en stuit daarbij op het benauwende sfeertje in het dorp. Als jongen van 21 jaar spelen ook de hormomen op. Maar hoe moet hij daar mee omgaan? De hele kortstondige relaties met meisjes waren niets voor hem. Maar verder durfde hij sowieso niet te denken. Toch loopt hij op een gegeven moment tegen de mannenliefde aan. Iets wat, zeker in die tijd, totaal niet past in de omgeving waar hij vandaan komt.
De oorzaak van alle gebeurtenissen (er gaan naast zijn moeder nog een paar mensen dood) blijkt met de Tweede Wereldoorlog verband te hebben. Een jong dorpsmeisje dat in die tijd een relatie had met een jonge Duitse soldaat. En waar uiteraard schande van werd gesproken en nadien zelfs gewroken.
Hou het stil leest ontzettend gemakkelijk weg. En wegleggen gaat niet ze gemakkelijk. Je rolt van de ene in de andere sfeer en gebeurtenis. Een beetje bijzonder en ongeloofwaardig is wel dat de hoofdpersoon steeds in de buurt is als er weer een misdrijf plaatsvindt. Soms zelfs meemaakt en ziet gebeuren. Maar goed, wellicht door het bovennatuurlijke dat in dit boek een grote rol speelt, zou het moeten kunnen.

Meer recensies van Ronald van Gemeren