Als je van complot theorieën houdt, dan is dit jouw boek!

Ronald van Gemeren 10 februari 2020
Het speelt zich af in de jaren zestig aan het einde van de eerste termijn van het presidentschap van John F. Kennedy. Kennedy die in de aanloop naar de tweede termijn op 22 november 1963 werd vermoord in Dallas. Was Kennedy wel de ideale president? In dit boek leren we hem kennen. Zeker niet als de ideale president. Maar ook de mensen om hem heen worden voor ons belicht. Zijn staf. Zijn broer Bobby, die ook minister was. Ook zijn echtgenote, de first lady Jackie. Was zij gelukkig in haar huwelijk? En waarom dan niet?
De niet zo succesvolle fotograaf Mitch Newman heeft twijfels bij de vermeende zelfdoding van zijn ex-verloofde Jean. Zij blijkt bezig te zijn geweest met een omvangrijk onderzoek naar de handel en wandel van JFK. Ze kwam blijkbaar te dicht bij de waarheid. Mitch vindt het zijn plicht naar haar en naar haar moeder om uit te zoeken en verder te gaan met het onderzoek. Maar komt hij dan niet zelf in grote problemen? Durven mensen die hij benadert wel alles wat zij weten aan hem te vertellen? En hoe zit het met Lee Harvey Oswald? Waarom ging het mis tijdens de eerste poging om een aanslag te plegen? Vragen, vragen, vragen. Ook Mitch heeft veel vragen; vooral ook naar en over zijn ex. Waarom beantwoordde zij zijn brieven niet die hij schreef toen hij oorlogsfotograaf was in Korea? Ook veel vragen dus in de persoonlijke sfeer. Geven de brieven die hij schreef bij herlezing een antwoord? En heeft Jean nooit een antwoord gestuurd? Vragen, vragen.
Dit boek geeft een goed en boeiend beeld van de tijd in de jaren zestig. Een pageturner is het niet, maar je wil wel blijven doorlezen. Want ook jij wil antwoorden horen. Net als jij is de hele wereld nog steeds bezig met deze moord op een toch populaire president.
10feb20/rvg

Meer recensies van Ronald van Gemeren