Een korte impressie

Roosje de Vries 01 januari 2020
Er zijn soms boeken waar ik geen connectie mee kan krijgen. Dit is zo'n boek. Deze keer lag het niet aan hooggespannen verwachtingen. Ik ervaar dit als een leeg boek, op een verkeerde manier leeg, voor mij. Net had ik een bijzonder vol boek achter de kiezen. Twee overvolle boeken, eigenlijk: Harry Mulisch' romandebuut, archipels strohalm; en AFTH vd Heijdens Advocaat van de hanen. De overvolle, overstromende hoofden van twee ... ja, wat... navelstaarders? halve gekken....halve messiassen? Maar mannen met verbeeldingskracht, vitalistische ervaringen, hermetische opvattingen... De hoofdpersoon van Endo heeft hier helemaal niets van. Misschien was het een verkeerd tijdstip om aan Endo's roman te beginnen. Hij wordt door velen ten zeerste gewaardeerd. Die waardering betwijfel ik dan ook niet, maar niet voor mij... niet op dit tijdstip in ieder geval.

Meer recensies van Roosje de Vries