Onrustbarende verhalen

Roosje de Vries 07 februari 2022
Onrustbarende verhalen

Deze verhalenbundel is het boekdebuut van Joep van Helden en heet: Jerrycan. De prachtige omslag toont een foto van jongen die in een industriële toren klimt, van onderaf; de brandweerauto-rode letters van de titel van het boek lopen in een zwarte baan enigszins schuin-verticaal. Foto en zwart-rode baan wijzen de lezer er meteen op dat dit boek misschien gevaarlijk is, of op zijn minst verontrustend, en in ieder geval geen leesvoer voor doetjes. Ik let meestal niet heel erg op omslagen en als ik ze zie vind ik ze vaak niet mooi, maar deze is echt schitterend.

De twaalf verhalen gaan over mensen, veelal maar niet uitsluitend jonge mensen, die niet helemaal ‘passen’, het Engelse: they do not fit in. Ze bewegen zich buiten de burgerlijke veiligheid en dus aan de rand van de samenleving: de buitenstaanders. Zij ervaren hun leven bovendien als anders dan dat van de meeste mensen.
Van Heldens verhalen ontregelen de lezer. Hij laat je voelen dat er veel gebeurt en dat dat gebeuren een beetje vreemd is. Je kunt je vinger er niet precies opleggen. Je leest gebeurtenissen en daarvan denk je op jouw beurt: gebeurt dit nu echt, in de werkelijkheid zoals wij die aannemen dat zij is, of zijn het de fantasieën in het hoofd van die vreemde of getormenteerde hoofdpersoon?

Je krijgt als lezer weinig aanwijzingen en moet op die manier uit wat verhaalfragmenten je eigen plaatje maken. En heel vrolijk zien die plaatjes er niet uit. Wel roepen die vaagverontrustende plaatjes gevoelens op van ontzag, van verwondering terwijl je tegelijkertijd vreest: dit gaat niet goed aflopen of dit is volgens mij niet goed afgelopen. Net zoals de jongen op het omslag, die de ijzeren toren inklimt en je denkt: die gaat vallen… of springen…of er gaat iets anders engs en naars plaatsgrijpen. De auteur neemt je in geen geval bij de hand.

Een bundel is het die je langzaam moet lezen. Zeker moet je niet alle verhalen achter elkaar erdoorheen jassen. Die neiging heb ik zelf altijd wel, maar doe het hier niet! En ik heb het deze keer dan ook niet gedaan.

Het is ook een bundel die niet iedereen zal bekoren. Daarvoor doen de verhalen te veel een beroep op je puzzelvermogen. En dan soms moet je toch constateren: ik kan deze puzzel niet afkrijgen. Wat vermoedelijk ook meespeelt is dat de verhalen nogal onrustbarend zijn, dat je er de leesvinger niet op kunt leggen. Dat zint niet iedereen.

Voor mij: een fijne bundel verhalen, heel goed geschreven ook, verontrustend… dat zei ik al een paar keer. Voor de fijnproever.

Bibliografie:

Auteur: Joep van Helden
Titel: Jerrycan
Uitgever: Atlas Contact
Jaar: 2022 - 1e druk 25 januari
Aantal pagina’s: 176
ISBN: 9 789025 454661

Over de auteur:

Joep van Helden werd geboren in 1988. Hij groeide op in het Brabantse Uden; woonde in diverse Nederlandse steden. Hij studeerde sociologie en toneel schrijven. Hij publiceerde veel verhalen in De Gids, Tirade, DW B en Deus ex machina. In 2020 ontvang Van Helden het C.C.S. Crone Stipendium. C.C.S. Crone-prijs is een tweejaarlijkse literatuurprijs ingesteld om de literaire activiteiten van met name jonge auteurs uit de gemeente of regio Utrecht te stimuleren en een bloeiend literair klimaat in het Utrechtse te bevorderen.
De prijs is in 2001 ingesteld op voorspraak van de Stichting Literaire Activiteiten Utrecht (SLAU) en is vernoemd naar de Utrechtse prozaschrijver C.C.S. Crone (1914-1951). De prijs geldt doorgaans het gehele oeuvre van de literator.

Meer recensies van Roosje de Vries