Niet voor mij

22 december 2016
Als je me een half jaar geleden had verteld dat JSF ooit een boek zou schrijven dat ik niet geweldig zou vinden had ik je nooit geloofd maar Here I Am (pun intended). Here I Am is duidelijk een boek van Foers hand en misschien wel het boek wat het dichts bij de auteur zelf staat. Het gaat meer dan ooit over het Jodendom, identiteit, familie en huwelijk. Dingen die in zijn vorige boeken ook naar voren kwamen, maar daar leek WOII altijd een groot thema te zijn. Dit keer gaat het om het Israël van nu.

Daar ben ik sowieso niet bijzonder in geïnteresseerd maar ik denk dat ik me daar wel overheen had kunnen zetten. Maar ik vond de personages in Here I Am totaal onempathisch en veel te pienter. Nou is het me heus wel opgevallen bij Extremely Loud and Incredibly Close dat dat jochie wel heel slim was voor zijn leeftijd, maar in dit boek zijn het dus drie jochies die wel heel slim zijn voor hun leeftijd. Dat is wel erg ongeloofwaardig. Ook de volwassenen zijn koud en onsympathiek. Dat is deels denk ik de bedoeling maar ook deels irritant. Het verhaal blijft vaak op grote afstand, en de keren dat het voor mij wel de diepte in gaat zijn veel te kort.

De schrijfstijl van Foer vind ik nog steeds prachtig, maar dit boek was wat dat betreft ook al weinig quotable. Ik snap de goede recensies heel goed, ik denk, ik voel dat dit inderdaad een monumentaal boek is. Maar het is niet echt iets voor mij. Volgende keer weer beter Jonathan, we luf joe.

Meer recensies van