Ongekende spanning

09 november 2019
De serie Red Queen van Victoria Aveyard, is weer een echte aanwinst. Voor lezers die houden van veel spanning, een uniek plot en een rollercoaster van emoties, is dit de perfecte serie.

In Red Queen volgen we Mare Barrow, levend in een wereld verdeeld door reds en silvers. De reds zijn 'normale' mensen, levend in armoede. Vanaf 18 jaar worden ze het leger in gestuurd, waar vele niet van terugkomen. De silvers, zijn echter heel wat anders. Met hun zilveren bloed worden ze makkelijk onderscheid met de reds. Waar reds arm zijn, zij de silvers vol rijkdom en macht, komend van hun eigen krachten. Ingedeeld in huizen leven ze als koningen en koninginnen. Wanneer Mare echter opgepakt wordt door stelen, breekt de hel los. Er heeft een aanslag plaatsgevonden door een rebellengroep en er heerst chaos. Mare weet een baantje te krijgen bij het paleis van de silvers als bediende. Alles veranderd echter wanneer niet alleen Mare, maar een andere groep silvers, erachter komt dat Mare zelf ook krachten heeft. Op deze manier belandt Mare in een wereld vol gevaar, deceptie en keuzes, het meest belangrijke van alles. De twee zilveren prinsen maken het er niet makkelijker op.

“Rise, red as the dawn.”

Het duurde bij mij even voordat ik gewend was aan de setting, aan de splitsing van de silvers en reds, de rijkdom en de armoede. Toen ik daardoorheen was, ging het boek razendsnel. Het plot is zo uniek, vol twists en turns, wat mij maar bleef verbazen. Tegelijkertijd was het boek best heftig. De gevoelens die door je heen gaan, de pijn maar ook de enthousiasme van Mare om de wereld beter te kunnen maken is aanstekelijk.

“Anyone can betray anyone.”

Het meest opvallend in het boek zijn de veranderingen die de karakters zelf ondergaan door de keuzes die ze worden geforceerd te maken. Hoe Mare van een arm meisje zonder invloed gaat naar het gezicht van de opstand, is erg speciaal maar ook zorgwekkend. Ze wordt zelf ook verduisterd door de kracht die ze heeft, net als de silvers. Ze voelt de macht in haar zitten. Toch heeft ze goede bedoelingen en vecht ze voor een wereld waar reds niet meer in gevaar hoeven te leven. Om anderen niet meer in gevaar te brengen, is ze zelf constant in gevaar.

“You should know the difference between secrets and lies.”

Meer recensies van