Een egodocument over het eerste transport naar Auschwitz

Historywoman1994 28 maart 2020
Het boek Rena's belofte verteld het verhaal van Rena Kornreich Gelissen. Naast dat zij het hoofdpersonage uit dit boek is zij ook co-writer van dit boek. Rena heeft dit boek samen geschreven met Heather Dune Macadam. Het boek is al eerder verschenen in 1995. Het begin van het boek verteld schrijfster Heather Dune Macadam hoe zij in contact is gekomen met Rena Korneich Gelissen. Voor Heather Dune Macadam is Rena’s belofte haar debuut in 2000 bracht zij nog een fictieverhaal the weeping Budda uit. Dit boek is niet in Nederland verschenen. Nadit boek schreef Heather nog het boek the nine hundred. Dit boek gaat over de 999 vrouwen die als eerst werden getransporteerd van Slowakije naar Auschwitz. Het is nog niet bekend of dit boek nog in het Nederlands wordt vertaald het boek wel beschikbaar in het Engels.

De editie is ik heb gelezen is die van het jaar 2017. Deze editie geeft naast het verhaal van Rena ook informatie over de eerste vrouwen die werden getransporteerd van Slowakije naar Auschwitz. Het boek verteld ook de voorgeschiedenis van de ouders van Rena en over de Rena’s jeugd. Dit gedeelte beslaat ongeveer 50 bladzijdes van het boek. Daarna verteld Rena het verhaal over hoe zij en haar zus Danka de holocaust hebben overleefd.

Het is verbazingwekkend hoe Rena en haar zus Danka de holocaust hebben overleefd. Rena wordt door haar ouders naar Slowakije gestuurd nadat zij en haar familie een schermutseling in Polen overleven. Ondanks haar voornemen om onder te duiken in Slowakije besluit Rena in 1942 zich vrijwillig op te geven voor de werkkampen die de nazi's in het leven hebben geroepen. Enkele dagen na haar verblijf komt haar zus Danka aan. Rena is geschrokt om haar zus te zien. Haar zus Danka geeft aan dat zij heel andere uitweg zag dat zich bij haar zus Rena te voegen. Beide zussen komen er al vrij snel achter dat de keuze om vrijwillig naar de werkkamp te gaan geen goed keuze was.

Persoonlijk vind ik het boek Rena's belofte duidelijk weer geeft hoe hard en wreed het leven in een kamp was. In het verhaal is te lezen welke strafmaatregelen de kampbewakers hadden bedacht voor de gevangenen. Zelf was ik door mijn studieachtegrond al op de hoogte van de wrede strafmaatregelen die de kampbewaking hadden. Maar dat maakt het niet gemakkelijker om dit boek te lezen. Maar juist het geven van deze informatie maakt dit boek anders dan andere oorlogsboeken.
De bronnen die gebruikt zijn ter ondersteuning van het verhaal van Rena zijn ook terug te vinden in het boek. Dit maakt dat Heather en Rena voor dit boek wel historisch onderzoek heeft verricht. Het verhaal is dus niet alleen gebaseerd op de ervaring van Rena zelf. Hiermee maakt co- schrijfster Heather dus niet alleen gebruik van primaire bronnen maar ook van secundaire bronnen. De secundaire bronnen zijn ook terug te vinden tijdens het lezen van het verhaal. Rena en Heather hebben ervoor gekozen om enkele voetnoten bij te voegen bij het verhaal. Zo wordt er extra informatie geven over het lot van bepaalde kampgevangenen.

Ik vind dat het boek Rena’s belofte een uniek boek is dat zeker anders is dan andere oorlogsboeken. Dit komt mede doordat Rena ( en haar zus Danka) zo lang heeft kunnen overleven in een concentratiekamp. De details die Rena geeft in dit boek is zeer van onschatbare waarde en maakt dat wij enige inzicht hebben van hoe het leven was in een concentratiekamp. Het boek Rena’s belofte verteld niet alleen het verhaal van Rena en haar zus Danka maar geeft ook aandacht aan diegene die juist slachtoffer geworden zijn van dit regime.

Meer recensies van Historywoman1994