Betoverd door de verfijnde, poëtische schrijfstijl

Sandra Hutchison 20 augustus 2019
Cristina Caboni heeft een vrij unieke schrijfstijl die niet zo gemakkelijk te definiëren is. Deze Italiaanse schrijfster is immens populair in haar geboorteland en ook over de grens groeit haar populariteit. Ze schreef al diverse bestsellers waaronder De bijenkoningin en De bloementuin. Voor mij was De dromenweefster mijn eerste kennismaking met Cristina en ik moet zeggen, het was even wennen.

Haar nieuwste boek De dromenweefster bevat echter een fascinerend verhaal met een flinke portie romantiek, maar vanwege de ietwat fijnzinnige schrijfstijl kan het even duren voordat je echt goed en wel in het verhaal zit. Heel geraffineerd weet Christina wel stap voor stap de geduldige lezer voor zich te winnen.

Ieder hoofdstuk start met een introductie van een specifieke stof. Een voorbeeld:
‘Damast
Glanzend en verfijnd. Het is de stof van het zelfvertrouwen. Hij geeft persoonlijkheid aan jassen, colberts en rokken. Zijn eigenschappen komen het beste naar voren bij zijde.’

Het verhaal neemt je mee naar Italië en Frankrijk, het gaat voornamelijk over de gedreven kledingontwerpster Camilla. Zij heeft van het opknappen van oude kledingstukken haar passie gemaakt en met succes. Wanneer ze een jurk onder ogen krijgt van haar overleden tante met daarin een scapulier (een stoffen zakje ter bescherming, met een briefje vol krachtige woorden en bv. wat lavendel), herkent ze daarin de traditionele stijl van Maribelle. Maribelle werd in haar tijd De dromenweefster genoemd, maar wat is de link tussen Maribelle en haar familie? Camillia besluit op onderzoek te gaan en belandt daardoor in Parijs, waar ze dit mysterie hoopt te ontrafelen.

Na het lezen kon ik maar één conclusie trekken, van deze schrijfster wil ik meer lezen! Eenmaal gewend werd ik betoverd door de verfijnde, poëtische schrijfstijl van Cristina. Het geheel voelt wel wat dromerig en sprookjesachtig aan, daar moet je van houden. De dromenweefster vertelt desalniettemin een bijzonder verhaal over vintagekleding, het moederschap en ware liefde dat veel lezers aan zal spreken.

Meer recensies van Sandra Hutchison