Intrigerend verhaal over de honger naar vrijheid en de lust om te leven

Sandra Hutchison 11 april 2023
Voor het meisje Acht bestaat elke dag uit dezelfde opgelegde rituelen. Zo wordt ze telkens wakker gemaakt door de stem van Evi. Wie of wat Evi is, weet Acht niet precies, maar ze weet wel dat ze de stem moet gehoorzamen. Zo niet, dan wordt ze bestempeld als Dwaler en Dwalers worden uitgeschakeld. Met duizenden andere meisjes pakt Acht dagelijks de trein en moet ze daarna via een scherm langdurig onzinnige vragen beantwoorden. Vragen als Is dit vierkant zwart of wit? En Heeft deze tafel drie of vier poten.
Elke dag doet ze gehoorzaam wat er van haar verlangd wordt. Maar in gedachten droomt ze van de zee. Er zit voor Acht uiteindelijk maar één ding op en dat is vluchten….

‘Ik ben niet niets en zal het nooit worden.’– Yorick Goldewijk

Het boek Duizend & ik zal zeer waarschijnlijk bij jong en oud in de smaak vallen. Auteur Yorick Goldewijk sleept zijn lezer vanaf de eerste pagina mee in een verwarrend verhaal. Precies hoe zijn hoofdpersonage Acht zich ook moet voelen. Acht weet niet waar ze vandaan komt en of er wel een toekomst voor haar is weggelegd. Het verhaal voelt beklemmend, mysterieus en een tikkeltje beangstigend.

De illustraties in het boek zijn gemaakt door Yvonne Lacet. Haar prentenboekdebuut draagt de titel Bladerbeesten. Hier zijn draken was het eerste boek waarbij ze samenwerkte met auteur Yorick Goldewijk, die tevens haar levenspartner is. Haar vrij abstracte illustraties in dit nieuwe boek sluiten haarfijn aan bij het verhaal. Strakke sobere gebouwen sieren ook de cover en geven de eenzaamheid van het hoofdpersonage goed weer.

Yorick Goldewijk scoorde hoog met zijn vorige boek Films die nergens draaien. Heb je dit boek nog niet gelezen, dan zou ik je dat zeker aan willen raden. En hoewel het verhaal in Duizend & ik hier nauwelijks mee te vergelijken valt, is ook dit boek weer een aanrader. Het verhaal vraagt wel wat geduld van de lezer, maar doorlezen is zeker de moeite waard. Het verhaal ontroert en zet je aan het denken.

Meer recensies lezen? Neem eens een kijkje bij indeboekenkast.com

Meer recensies van Sandra Hutchison