Origineel concept

Sandra Hutchison 29 januari 2024
Liset geeft cursussen die mensen verplicht moeten volgen. Mensen die met een slok te veel op toch achter het stuur zijn gekropen en tegen beter weten in toch deelnamen aan het verkeer. De mensen die haar cursussen bezoeken, zijn heel divers en soms een tikkeltje eigenaardig, dat laatste geldt zeker voor de laatste groep die ze ontving en waarbij het nogal uit de hand liep…

Hoe en wat er in de laatste groep voorgevallen is, lees je in Nadorst. Een misdaadroman van Marly van Otterloo (Den Haag, 1953). Eerder verscheen van haar de roman Leuke mannen zijn getrouwd en Tong. Daarnaast schreef ze zo’n twintig jeugdboeken. Het schrijven van een misdaadverhaal is haar ook niet vreemd. Zo heeft ze onder andere een aantal scenario’s voor Flikken Maastricht geschreven.

Voor Nadorst neemt de auteur ruim de tijd om alle personages aan je voor te stellen. Liset en de hele cursusgroep worden één voor één aan je voorgesteld en dat neemt behoorlijk wat tijd en geduld in beslag. Voor mij was dit meteen het minpunt van het geheel. Voordat ik goed en wel het achtergrondverhaal van de laatste cursist tot mij had genomen, was ik de eerste introducties alweer vergeten. Liever had ik tijdens het verloop van het verhaal de personages beter leren kennen. De voorafgaande introductie had voor mij geen enkele meerwaarde.

Nadorst verdient vooral pluspunten om het feit dat het verhaal vrij uniek te noemen is en de wendingen redelijk verrassend zijn. Het boek wordt geïntroduceerd als psychologische thriller of cosy thriller. In elk geval zorgt de schrijfstijl van Marly van Otterloo ervoor dat je het boek zonder al te veel moeite en met de nodige belangstelling en vermaak uit zult lezen.

Meer recensies lezen? Neem eens een kijkje bij indeboekenkast.com

Meer recensies van Sandra Hutchison