Een must-read voor zowel Campert fans als (beginnende) literatuurliefhebbers!

18 oktober 2018
Ik heb niet alle boeken van Remco Campert gelezen maar diegene die ik gelezen heb maakte een blijvende indruk op mij. Ik was nieuwsgierig naar deze biografie, al noemt de auteur dit liever een portret.

Ik las eerder ‘Hoe mooi alles – Leo en Tineke Vroman, een liefde in oorlogstijd’ van Van Hengel en dit vond ik een goed boek en ik kon dan ook niet wachten om in ‘Een knipperend ogenblik’ te beginnen.

Mirjam van Hengel heeft Remco Campert en zijn vrouw zo’n twee jaar lang wekelijks bezocht op vrijdagmiddag om klokslag 16.00 uur.

‘Een knipperend ogenblik’ opent met een quote van George Perec uit Ik ben geboren, wat mooi!

Alle schrijfarbeid vindt steeds plaats ten opzichte van iets wat er niet meer is, iets wat een ogenblik kan stollen in het schrijven, als een spoor, naar wat verdwenen is.

De auteur schrijft in het voorwoord:

Ik hoop dat dit boek een verhaal vertelt. Een encyclopedisch boek waar alles in staat is het niet en een boek dat op alleen feiten gebouwd is wilde ik niet maken. Niet over de schrijver die dichtte: liever geen biografie / waarin al deze gevoelens worden gemist’.

Kon je gevoelens maar vangen zoals Campert lievelingsschrijver Nabokov zijn vlinders ving. In een gazen net, helderwit, groter dan een hoofd.

Ieder hoofdstuk in dit boek begint met een foto en een quote uit het werk van Remco Campert en ook tussendoor worden quotes genoemd uit zijn werk, sommige stukken herken ik, wat het lezen nog leuker maakt.

Ik ben op een gegeven moment gestopt met het maken en bijhouden van aantekeningen in dit boek. In het eerste stuk tot aan pagina 264 onderstreepte ik bijna elke zin en zocht ik na ieder hoofdstuk aanvullende informatie op internet en dat haalde mij uit mijn concentratie en leesflow. ‘Een knipperend ogenblik’ is zeker geen boek dat je af en toe terzijde kan leggen, het wakkerde een enorme leeshonger in mij aan. Nadat ik verder las, stipte ik vervolgens hier en daar een zin aan en las daarna door totdat ik het uit had. Nadat ik het boek uit had heb ik diverse dingen nagezocht op internet en deze volgorde had als resultaat dat ik het boek veel beter tot mij kon nemen en linken tussen een aantal zaken kon leggen.

Nadat ik het boek uit had heb ik een week later bepaalde stukken herlezen, puur voor mijn eigen beleving en uiteraard voor het schrijven van deze leeservaring. Ik blijf het lastig vinden om een recensie of leeservaring te schrijven over een non-fictie boek / biografie, ik wil zo weinig mogelijk verklappen van de inhoud maar ik wil daarnaast wel iets over dit boek vertellen, en dat blijft lastig naar mijn mening.

Mirjam van Hengel is behalve zorgvuldig ook kritisch geweest tijdens het schrijven van dit boek, Campert gaf bijvoorbeeld aan dat hij weinig herinneringen heeft aan................

Lees verder op mijn blog: https://www.sandraleest.nl/recensie/leeservaring-een-knipperend-ogenblik-van-mirjam-van-hengel/

Meer recensies van