Deze bundel laat de kundigheid van Jaap Robben zien

04 december 2018
De verzamelbundel ”s Nachts verdwijnt de wereld’ kwam uit in 2016 en op de website van Jaap Robben staat:

Gedichten komen uit bundels die niet meer in de druk zijn en zijn samen gebracht met gedichten die nog niet eerder in een bundel stonden. Daaronder ook veel gedichten die hij als Stadsdichter van Nijmegen schreef.

In ”s Nachts verdwijnt de wereld’ staan zo’n 23 gedichten en deze worden afgewisseld met bijzonder mooie illustraties van Merel Eyckerman. Ik vind de gedichten in deze bundel verfrissend, intrigerend en de meeste toveren een glimlach op mijn gezicht, dit ervaar ik niet vaak bij poëzie.

Korte (een enkele regel) en langere gedichten wisselen elkaar af in deze bundel en tijdens het doorbladeren (scrollen) blijf ik regelmatig wat langer hangen bij een aantal gedichten.

In het interview dat ik hierboven noem komt o.a. naar voren dat Robben zijn poëzie niet voor een bepaalde leeftijd schrijft, en nadat ik alle gedichten uit deze bundel een aantal keer las, kan ik mij daar in vinden, jongeren zullen wellicht iets anders uit de gedichten halen ten opzichte van een volwassene, dit laat gelijk de kundigheid van Robben zien.

Lees verder op mijn blog: https://www.sandraleest.nl/recensie/leeservaring-s-nachts-verdwijnt-de-wereld-van-jaap-robben/

Meer recensies van