Spannende thriller!

Sandra 25 oktober 2023
Waar het over gaat
Charlie is samen met haar vriend Marco in Stockholm om daar haar broer Peter op te wachten. Hij heeft met zijn vrouw Femke en beste vriend/schoonbroer Robert een maand lang gezeild en zal daar aankomen. Uren na de verwachtte aankomsttijd is er nog steeds geen spoor van de drie zeilers of hun zeilboot te bekennen. Charlie’s wereld stort in als ze hoort dat hun zeilboot op de open oceaan is gezonken en Peter is verdronken. Later blijkt dat Femke en Robert samen op een reddingsboot veilig aan wal zijn geraakt. Er wordt beweerd dat de boot door een grote walvis is geraakt en Peter daardoor van boord is gevallen, maar Charlie wil het niet geloven.

Een Finse journalist heeft de taak gekregen nabestaanden over dit ongeluk te interviewen. Charlie moet hier niets van hebben en is niet blij met haar opdringerigheid. Als ze na de zoveelste keer de telefoon opneemt om haar dit te laten weten blijkt ze schokkend nieuws te hebben: ze vermoedt net als Charlie dat Peter niet is omgekomen bij een ongeluk, maar dat er opzet in het spel was. Samen gaan ze op onderzoek uit, maar al snel blijken er geheimen die zo belangrijk zijn, dat ze bereid zijn hiervoor te moorden…

Twee sterke vrouwen
In Mayday zijn de hoofdrollen voor twee sterke vrouwen: Charlie en Elina. Carlie is een jonge vrouw die niets liever wil dan moeder worden van een kindje samen met haar partner Marco. Haar onvervulde kinderwens heeft haar gevormd tot de vrouw die ze is en de keuzes die ze maakt. Ze heeft er namelijk alles voor over om deze wens in vervulling te laten komen. Ze is dan ook ontzettend trots dat haar broer Peter een medicijn heeft ontwikkeld waarbij onvruchtbare vrouwen alsnog zwanger kunnen worden. Ze doet dan ook mee met de eerste experimentele trials omdat ze niet kan wachten moeder te worden.

Haar hart wordt verscheurd wanneer ze hoort dat haar broer en beste maatje Peter is omgekomen toen hij al zeilend de Oostzee overstak. Charlie en Peter waren enorm close. Ze belden elkaar ontzettend vaak en gingen iedere week bij elkaar op bezoek. Charlie vindt het dan ook erg moeilijk om te accepteren dat hij er niet meer is. Deze gevoelens worden versterkt door het gebrek aan een lichaam waar ze afscheid van kan nemen, en de Zweedse autoriteit die geen reden ziet om hier naar opzoek te gaan. Het verhaal wat Femke en Robert haar vertellen over de gebeurtenissen op de zeilboot zit haar niet lekker. Het is haar missie geworden om erachter te komen wat daar midden op de Oostzee heeft afgespeeld waardoor Peter aan het einde van zijn leven is gekomen.

Elina is een net zo’n krachtige vrouw als Charlie en wordt getypeerd door haar ontzettende gedrevenheid. Hierdoor is ze uitermate geschikt voor haar werk als journalist. De waarheid boven water krijgen vindt ze erg belangrijk, ook met gevaar voor haar eigen leven. Als ze merkt dat er iets niet lekker zit aan het verhaal van Femke en Robert aarzelt ze niet en komt ze in actie. Deze zelfverzekerde vrouw laat het niet zitten bij een ‘nee’ en heeft door haar carrière veel trucjes geleerd om mensen aan het praten te krijgen. Die komen goed van pas tijdens hun zoektocht naar de waarheid.

Conclusie
Het plot begint direct waardoor ik vanaf de eerste bladzijde goed in het verhaal zat. Ik bleef de bladzijdes maar omslaan omdat er zoveel gebeurt waardoor ik het hele boek lang geboeid bleef. Vanaf ongeveer halverwege het verhaal wordt het écht spannend. Die spanning heeft me daarna geen moment meer los gelaten. Hoe verder het verhaal vordert, hoe spannender en duisterder het wordt. Er blijkt al snel meer aan de hand te zijn wanneer toevallige ongelukken bewuste pogingen tot moordslag zijn. Het boek heeft een plottwist die je mond open doet vallen, maar waardoor alles op zijn plek valt. Naast het ongeluk van Peter speelt ook de infertiliteit van Charlie een grote rol in dit verhaal. Ik vond dit wederom een ontzettend goede thriller van Suzanne Vermeer. Ik durf wel te zeggen dat dit de beste thriller van deze auteur is die ik tot nu toe heb gelezen. Dikke aanrader!

Trigger warning: infertiliteit

Meer recensies van Sandra