Toonaangevend en inspirerend

Sandra 15 november 2023
What it takes beschrijft wat Sarina Wiegman heeft moeten doen om zo succesvol te zijn als bondscoach. Het gaat met name over voetbal, leiderschap en Sarina’s unieke coachingsfilosofie. Ze vertelt over tactieken die ze heeft ingezet om Europees kampioen te worden met de Oranje Leeuwinnen en moeilijke beslissingen die ze heeft moeten nemen. In het boek komt duidelijk naar voren dat Sarina Wiegman een vrouw is die weet wat ze wil, met welke mensen ze wil samenwerken, en erg direct is in haar communicatie. Ook komt haar menselijke kant naar boven doordat ze beschrijft hoe ze heeft geleerd van haar fouten en vertelt over het overleiden van haar zus. Behalve dit stukje is het boek niet heel persoonlijk en wordt haar privé leven grotendeels buiten beschouwing gehouden. Het gaat echt over Sarina als coach en niet zozeer over Sarina als mens. Hierdoor kunnen de wedstrijdverslagen soms een beetje aanvoelen als een opsomming doordat de bijkomende emotie ietwat ontbreekt.

Wat ik (als fan van het vrouwenvoetbal) een erg leuke toevoeging aan What it takes vond, zijn alle passages die voortkomen uit interviews met spelers waar Sarina Wiegman mee heeft gewerkt. Zo vertellen onder andere Lieke Martens, Vivianne Miedema en Beth Mead vanuit hun perspectief over hoe ze de samenwerking met Sarina Wiegman hebben ervaren. Maar ook Louis van Gaal (voormalig bondscoach van de Nederlandse mannen) en Geraint Twose (assistent-coach bij de Engelse Lionesses) komen aan het woord. Dit voegt een extra perspectief aan het verhaal toe, waardoor het niet zo eenzijdig is en je ook direct leest hoe anderen het leiderschap van Sarina hebben ervaren.

Naast dat dit boek veel gaat over de statistische successen die Sarina Wiegman als coach heeft behaald, staat het ook stil bij de gelijke rechten voor vrouwen in het voetbal. Sarina moest vroeger zelf haar haren afknippen om tussen de jongens te kunnen voetballen, omdat meisjes niet waren toegestaan op het veld. Inmiddels is er – door de inspanningen van Sarina Wiegman - veel vooruitgang geboekt in de sport, maar we zijn er nog lang niet. Er wordt aandacht besteed aan de weg hier naartoe en Sarina’s bijdrage hieraan.

What it takes is een interessant boek voor de volwassen fans van vrouwenvoetbal, voor iedereen die zelf voetbalt of een carrière als trainer ambieert, en voor de professional met een leidinggevende functie. Het komt bijvoorbeeld aan bod hoe Sarina de moeilijke ‘je zit niet bij de selectie’ gesprekken voert en wat ze heeft gedaan om deze makkelijker voor haar en de afgewezen persoon te maken. Ook beschrijft ze hoe ze iedereen een duidelijke taak en verantwoordelijkheid geeft, waardoor iedereen weet at hij of zij moet doen. Haar verhaal en tactiek zijn zeer inspirerend en hier kan menig man nog wat van leren.

Bedankt Harper Collins Holland voor het recensie-exemplaar!

Meer recensies van Sandra