huiveringwekkend

Sannejms 16 augustus 2019
“Het gaat er niet om of ze ons ter wereld heeft gebracht. Het belangrijkste is dat ze zich goed gedraagt en van ons houd.”
~ p 210 ~

Ik mocht Dag en Nacht lezen van Harper Collins in ruil voor een recensie. Ik was heel nieuwsgierig naar dit boek en ik had ook nog niets van haar gelezen.

Lena woont in een hut in het bos samen met haar man en twee kinderen, ze moeten zich aan de strenge regels van vader houden. De hut is afgesloten van de buitenwereld, de ramen zijn dichtgetimmerd, het heeft zijn eigen luchtcirculatiesysteem en vader zegt wanneer ze eten, slapen of naar de wc moeten. Lena moet zorgen dat de kinderen gelukkig zijn, daar zorgt vader wel voor. Lena weet te ontsnappen, maar daarmee is ze nog steeds niet vrij.

Zodra ik begon te lezen gingen de haren op mijn armen rechtop staan, al vanaf de eerste bladzijde bekruipt je een ongemakkelijk gevoel. In de hele setting van de hut waar een groot gedeelte van het verhaal zich afspeelt zit een sfeer die niet goed aanvoelt, alles is ‘gespeeld’. De relatie tussen Lena, Jonathan en Hannah is heel geforceerd. Lena moet zichzelf dwingen om aardig te zijn tegen de kinderen en de kinderen gedragen zich alleen op de manier die vader van hun verlangt. Er zit geen spontaniteit in hun leven. Dan is er nog Opa Berk die alles op alles zet om zijn dochter terug te krijgen. Dit is een thriller die begint met een hoog spanningslevel, het mooie is dat Romy dit het hele boek heeft weten vast te houden.
Ondanks dat dit een thriller is komt voor mij het thema liefde voor je kind als meeste naar voren. Het plot past naadloos in elkaar en Romy knalt met een plot twist die ik niet zag aankomen het verhaal uit.

Ik vond het verhaal elk moment spannend, je zit constant op het puntje van je stoel. Romy wist die heel subtiel hoog te houden, soms maakte een opmerking van Hannah al dat ik weer kippenvel kreeg. Ik vond het heel mooi dat de perspectieven in het verhaal steeds wisselden tussen de hoofdpersonen, daardoor krijgt het veel diepgang en leer je de personages goed kennen. Ik vond vooral Hannah een heel pakkend personage. Ik vond het een heel leuk boek, wat vooral heel goed in elkaar zat. Ik zou het ook zeker aanraden aan ieder die van een spannende read houd.

Dat ik me vermaakt heb met dit boek daar is geen twijfel over mogelijk, daarom geef ik het 5 sterren.

Meer recensies van Sannejms