liefde of magie

Sannejms 28 januari 2020
Ik was echt superblij toen ik uitgekozen werd voor het reviewteam dat Heks en jager. Ik keek al een hele poos uit naar dit boek dat helemaal binnen mijn comfortzone ligt, namelijk YA en Fantasy. Mijn verwachtingen voor dit boek waren best hoog na alles wat ik er al over gehoord had en na het lezen van de omschrijving. Al snel kreeg ik de e-pub via de mail en kon ik beginnen met lezen, kwamen al mijn verwachtingen ook uit???
Lou is een jonge heks die haar eigen heksenkring ontvlucht is, ze heeft alle magie achter zich gelaten en blijkt een kundige dievegge. Ze verblijft in de stad Cesarine, daar is het niet veilig voor heksen. Ze worden opgejaagd, gevreesd en verbrand. De stad word gedomineerd door de chasseurs, jagers op het onnatuurlijke, zij hebben een principe: Gij zult een heks niet in leven laten. Zo ook Reid Diggory. Door een dwaling van het lot raken Lou en Reid aan elkaar verbonden. Hoe lang kan Lou haar ware aard verborgen houden? wat als Reid er achter komt dat ze een heks is? Of zijn dat juist de minste zorgen die ze heeft.
We maken kennis met Lou, een onbevangen, manipulatieve kleine heks die er alles aan doet om zichzelf zo goed mogelijk te redden in een stad waar ze niet gewenst is. Lou is een leuk personage met een duidelijke mening en een lekkere dosis humor, ik heb af en toe hardop zitten lachen om haar acties. Ze kan ook keihard zijn als het moet. Reid is een serieuze toegewijde chasseur die er alles aan doet om in de gunst te blijven van zijn geliefde aardsbisschop. De verbintenis die Lou en Reid aan moeten gaan brengt best wat uitdagingen met zich mee. De sfeer is tussen de twee ook behoorlijk stekelig in het begin en dat brengt Shelby goed naar de lezer over. De relatie tussen Lou en Reid verandert naarmate de tijd verstrijkt, zou er iets van liefde kunnen ontstaan? De vriendin van Lou, Coco speelt ook een belangrijke rol in het verhaal, zij is ondeugend en niet bang om magie te gebruiken. Ook helpt ze Lou om vijanden uit het verleden onder ogen te komen. Het verhaal speelt zich af begin 1800 (schat ik), die sfeer weet Shelby goed over te brengen door haar omschrijvingen van de omgeving, geuren, geluiden en visuele dingen als kaarslicht. Naar mijn idee is Cesarine een Franse stad, er worden ook veel Franse benamingen gebruikt.
Ik vond Heks en Jager een heel leuk boek, ondanks het niet heel origineel of vernieuwend is binnen het genre onderscheid het zich zeker van de rest. Shelby heeft een mooi verhaal geschreven waarin spanning steeds aanwezig is en elke wending een nieuwe verwachting schept. Ik moest even wennen aan de schrijfstijl maar toen ik er eenmaal lekker inzat las ik als een malle om het boek uit te krijgen. Het boek blijft boeien tot de laatste bladzijde, ik zou het dan ook aan iedereen aanraden.

Meer recensies van Sannejms