Opscheppers!

Schoolbieb-Op-Orde 07 augustus 2020
Oet en Drap - Een verhaal over holbewoners. Zulke verhalen zijn er niet veel, en al helemaal niet voor jonge kinderen (de uitgever geeft aan vanaf 3 jaar). Dat maakte mij nieuwsgierig, ook al omdat na de zomervakantie de Kinderboekenweek in het teken staat van geschiedenis. Dan wil je toch de holbewoners niet overslaan, dacht ik.

Wat opvalt in dit prentenboek zijn de alleszeggende illustraties van David Roberts. Ze zijn eenvoudig, in maar enkele kleuren en met precies de goede gezichtsuitdrukkingen en lichaamshoudingen. Heel geschikt voor jonge kinderen: ze zijn duidelijk, maar er valt nog genoeg te ontdekken. Er is veel aandacht besteed aan de vormgeving. De tekst versterkt de emoties van de illustraties.
Dan het verhaal. Dat gaat inderdaad over holbewoners, de een heet Oet (oorspronkelijk Inch) en de ander Drap (oorspronkelijk Grub). In het boek zijn ze de enigen op de hele wereld, op twee zwijntjes en een muis na. Misschien dat ze daarom wel zo naar elkaar kijken. En dan gebeurt het: ze gaan tegen elkaar opbieden. Ze scheppen op over wat ze hebben, maar de ander heeft altijd iets beters of iets meer. Een heerlijk thema om aan te bieden aan jonge kinderen. Die kunnen er ook wat van.

Het is dus niet een verhaal over holbewoners in de zin van de geschiedenis: hoe was het toen? Toch laat dit boek een belangrijke les zien: door de geschiedenis heen wilden mensen van alles steeds meer en steeds beter. Ze deden uitvindingen om het leven te veraangenamen. Verschillende van die uitvindingen vind je terug in het verhaal van Oet en Drap. Maar waar is het einde van die drang om steeds meer en steeds betere dingen te willen? Waar ligt de grens? Kan het altijd blijven goed gaan? En wat als je tot de conclusie komt dat het vroeger zo slecht niet was?
De vragen die het verhaal kan oproepen maken het prentenboek ook geschikt voor oudere kinderen, zeker in een basisschool-setting. Het lijkt mij een goed prentenboek om een boekenkring of leespraat mee te houden. Goed te gebruiken bij het thema "Uitvindingen" en dan verbinden met de geschiedenis, het thema van de Kinderboekenweek 2020. Of bij wereldoriëntatie om uit te leggen wat materialisme is en de leerlingen te laten nadenken wat ze daar zelf van vinden.
Het is jammer dat Inch en Grub de nietszeggende namen Oet en Drap hebben gekregen. Daarmee mist de Nederlandse uitgave de hint dat iets wat klein begint grote gevolgen kan hebben....

Van dit boek kreeg ik een recensie-exemplaar van de uitgever, waarvoor mijn hartelijke dank.

Meer recensies van Schoolbieb-Op-Orde