Achter iedereen schuilt een verhaal

Het is jammer dat in Nederland Do van Ranst niet de status heeft van bekende kinderboekenauteur zoals Sjoerd Kuyper of Rindert Kromhout. Anders zou dit boek gemakkelijk zijn weg vinden. Daarom een korte recensie met het advies om vooral zelf dit boek te gaan lezen!!!

Het boek begint vrij heftig als de schoolklassen de eerste dag op school komen, en horen dat een meisje van school (Esther B.) zelfmoord heeft gepleegd. Deef, de hoofdpersoon kan zich niet eens herinneren wie ze was. De kinderen van de school gaan op zoek naar antwoorden, en naar de waarde van het leven. Ze worden door de leerkracht ingedeeld in groepjes met de opdracht elkaar beter te leren kennen en te ontdekken waarom het leven zin heeft.

Op die laatste vraag komt geen kant en klaar antwoord, maar tussen de regels door ontdek je daar wel meer over. Mooie ontwikkeling in personages, in ontdekken van de wereld achter de persoon. De boodschap is daarin sterk: we weten vaak niet wat er speelt bij iemand en we kennen elkaar eigenlijk vaak niet echt.
Het boek komt wat traag op gang: er wordt langzaamaan een mysterie gecreëerd rondom het meisje Esther B. De taal is mooi om te lezen. Dat het Vlaams is, is geen nadeel. Het doet juist aangenaam aan, net dat tikkeltje mooier dan in het 'hardere' Nederlands. Je komt erachter dat iedereen een verhaal heeft en dat je vaak niet het hele verhaal achter een persoon kent.

Voor wie is dit een fijn boek? Met enige twijfel dan toch 12+, een pittige groep 8. De leerlingen worden uitgedaagd dieper na te denken. Niet alle kinderen aan het einde van de basisschool zijn daar al aan toe. Maar omdat dit boek wel over een onderbelicht thema gaat en veel kan leren over het samenleven, is het zeker een aanrader.

Meer recensies van Schoolbieb-Op-Orde