Een sterk staaltje psychologie!

Severine 15 oktober 2019
Titel: Stille wateren
Auteur: Eva Nagelkerke
Uitgever: HarperCollins
ISBN: 978 94 027 0463 1

Met dank aan HarperCollins voor het recensie-exemplaar.

Sophie Verkerk is negenentwintig jaar en woont nog steeds bij haar ouders. Al loopt de spanning daar in huis hoog op. Sophie heeft tien jaar geleden namelijk iets vreselijks gedaan, waar ze nog altijd voor moet boeten. Ondanks haar schuldgevoel probeert ze haar leven weer in orde te krijgen, maar ze krijgt daarvoor geen ruimte. Dan begint Sophie te twijfelen over wat er in het verleden is gebeurd. Ze gaat op zoek naar de waarheid, maar dat wil iemand absoluut vermijden…

Mening
Stille wateren is een intrigerende psychologische thriller geschreven door de zusjes Alexandra en Victoria Nagelkerke. Ze schrijven daarbij onder de schrijversnaam Eva Nagelkerke. Het is een dijk van een thriller, die psychologisch ingenieus in elkaar zit.

De plot van het boek is ijzersterk en uitmuntend opgebouwd. In het begin weet je nog weinig, maar hoe verder je in het verhaal zit, hoe meer je te weten komt. Dit gebeurt onder andere door flashbacks naar het moment van de gebeurtenis tien jaar geleden. Wanneer je uiteindelijk denkt de waarheid te weten, word je volledig verrast op het einde. Een dubbele plottwist blaast je volledig van je sokken. En laat je nog even verbijsterd nagenieten.

Stille wateren is een boek dat je vanaf de allereerste bladzijde in je greep heeft. Van zodra je het open slaat, ben je verkocht. Je weet dat er iets is gebeurd, maar wat? Die spanning blijft continu rond zinderen. Daarnaast drijft de afwisseling tussen heden en verleden deze spanning nog meer op, met vaak enkele kleine cliffhangers op het einde van elk hoofdstuk. Al zit de grootste spanning eigenlijk in het psychologische aspect. Subtiel en verrassend.

Het boek heeft twee grote verhaallijnen. De ene gaat over Sophie in het hier en nu, en laat haar thuissituatie zien en haar zoektocht naar de waarheid. De andere laat ons zien hoe Sophie tien jaar geleden was en wat er die noodlottige dag is gebeurd. Hoe verder het boek vordert, hoe meer de verhaallijnen naar elkaar toe groeien. Er is ook een perspectiefwisseling in het verleden, waarbij het verhaal door verschillende personages wordt verteld. Bij iedere wisseling staat duidelijk een naam en datum.

Het hoofdpersonage Sophie is heel sterk neergezet door het schrijversduo. Ze draagt een hele last met haar mee en ze wordt door haar ouders kort gehouden. Geen vrijheden voor haar. Dankzij de beeldende schrijfstijl leef je echt mee met Sophie. Je voelt haar verdriet, frustraties en pijn. Er is dus een verbondenheid. Iets wat je met de andere personages niet of minder hebt, maar dat is niet erg, want Sophie staat hier echt centraal. Al mag je de rollen van de rest ook niet minimaliseren, want het is het geheel dat dit boek zo sterk maakt.

Je zou niet aangeven dat Stille wateren is geschreven door twee auteurs. Het verhaal leest als een sterk samenhangend geheel. De schrijfstijl is vloeiend en aangenaam, waardoor het verhaal leest als een trein. Door de vele beeldende beschrijvingen en details, kun je je beter inleven in het verhaal. En er is een duidelijke psychologische toets.

Oordeel
Vanaf de eerst bladzijde zat ik volledig in het verhaal. Ik kon het boek haast niet wegleggen. De plot en het personage zijn zo sterk, dat ik er helemaal in op ging. Ik was actief mee aan het nadenken over het eventuele einde, maar had de uiteindelijke ontknoping absoluut niet verwacht. Schitterend! Een sterk staaltje psychologie. Achteraf bleef het verhaal nog uren rond spoken in mijn hoofd. Daarom geef ik Stille Wateren van Eva Nagelkerke de volle 5 sterren!

Meer recensies van Severine