Verwachtingen meer dan voldaan!

Severine 25 november 2019
Hartelijk dank aan De Crime Compagnie voor het beschikbaar stellen van dit recensie-exemplaar.

Wanneer twee vriendinnen gaan zwemmen in de Maas, ontdekken ze een lugubere vondst in het water. Rechercheur Jennifer Brugman en haar team zijn belast met het onderzoek. Ze worden geconfronteerd met een gruwelijke moord en een vermist meisje. Omdat het onderzoek stagneert, roepen ze de hulp in van Evie, een paragnoste. Lukt het hen om het vermiste meisje op tijd terug te vinden? En wat speelt er in het privéleven van Jennifer?

Mening
Met Zwarte ziel heeft Angelique Haak wederom een spannende thriller neergezet. Het is het derde boek in de reeks rond rechercheur Jennifer Brugman. Met het toevoegen van een paranormaal tintje krijgt het verhaal een extra dimensie.
Naast de gebruikelijke personages van het Rotterdamse rechercheteam, krijgt het team van Jennifer er in Zwarte ziel een extra hulpkracht bij. Dit in de vorm van Evie Smit, een paragnoste die nog steeds worstelt met de breuk met haar ex. De komst van Evie zorgt voor veel sceptische opmerkingen rondom haar paranormale gave. Jennifer probeert haar het voordeel van de twijfel te geven, wat goed gaat tot Evies gave te persoonlijk dreigt te worden. De toevoeging van de paragnoste aan het team zorgt er dus voor dat er een mysterieus laagje wordt toegevoegd aan de verhaallijn. Een effect dat hier goed uitpakt.

De plot is zorgvuldig opgebouwd. Er is veel aandacht besteed aan het onderzoek naar de moord en het verdwenen meisje. Alles wordt mooi gedetailleerd weergegeven, waardoor het lijkt alsof je zelf het onderzoek mee volgt. Je voelt zelf de ergernis en wanhoop wanneer de zoektocht naar het meisje dreigt vast te lopen. Je klampt je zelf vast aan ieder nieuwe beetje hoop dat zich aanbiedt in de vorm van nieuwe informatie. Zo gaat het verhaal van de ene plotwending over naar de andere, waarbij je als lezer telkens wordt verrast.

Vanaf het allereerste woord voel je de spanning van het boek druipen. De verhaallijn is op zo’n specifieke manier uitgewerkt, dat de vele plottwisten zorgen voor continue spanning. Vooral de openstaande vragen maken dat je steeds verder wilt lezen, op zoek naar antwoorden. Hoe gaat dit in eerste instantie vastlopende onderzoek eindigen? Daarnaast is er ook de nodige spanning in het privéleven van Jennifer. Op liefdesvlak, maar ook door wat de komst van Evie teweeg brengt. Nóg een extra plottwist in het verhaal.

Na drie boeken waarin Jennifer centraal staat, denk je het personage al te kennen. Toch slaagt Angelique Haak erin om haar nog altijd wat verder te laten evolueren. Hoe Jennifer reageert op gebeurtenissen uit het verleden bijvoorbeeld. En de invloed die dit heeft op haar liefdesleven en interactie met collega’s. Zwarte ziel gaat ook in op gebeurtenissen die zich in de vorige boeken afspeelden. Daar wordt voldoende bij stilgestaan, zodat nieuwe lezers de nodige informatie krijgen over het leven van Jennifer.

Ook nu weer herken je in het boek de typerende aangename schrijfstijl van Angelique Haak. Het verhaal is geschreven in eenvoudige en begrijpelijke taal, waardoor je heerlijk vlot door het boek vliegt. Het gebruik van een vleugje spiritualiteit geeft het verhaal nog iets extra’s.

Oordeel
Ik was enorm nieuwsgierig naar dit boek van Angelique Haak. Mijn verwachtingen lagen dan ook torenhoog. En gelukkig kan ik zeggen dat Zwarte ziel volledig aan mijn verwachtingen heeft voldaan. Meer nog, ze zijn zelfs overtroffen. Ik was opnieuw erg gecharmeerd van Jennifer, en hoewel ik altijd wat sceptisch ben als het gaat over bovennatuurlijke zaken, vond ik het perfect passen in deze verhaallijn. Wel heel goed dat dit gevoel ook terugkwam in het team van Jennifer. Ik kan dus alleen maar positief zijn over Zwarte ziel. Daarom krijgt het boek van mij de volle 5 sterren!

Meer recensies van Severine