Valse liefde

Op 13-jarige leeftijd ontmoet Senna de wat oudere Valentino, die zijn interesse in haar niet onder stoelen of banken steekt. Door de slechte band met haar pleegmoeder en de onprettige situatie thuis, geniet ze van de aandacht en liefde die ze van Valentino krijgt.

“Ik keek Valentino aan en voelde mij zo geliefd.” Lyona Rose

Helaas heeft Valentino twee gezichten en als de grooming periode voorbij is, wordt Senna blootgesteld aan mishandeling en seksueel geweld. De manipulatie en de angst zitten dan al zo diep, dat Senna niemand iets durft te vertellen, zelfs haar beste vriendin niet.

Losse handjes van Lyona Rose is het op waarheid gebaseerde verhaal van een jong meisje dat op zoek is naar liefde, en in plaats daarvan geweld en misbruik vindt.

Dit is het soort verhaal waarvan je zou willen dat het nooit geschreven was, omdat niemand dit mee zou moeten maken. Helaas is de realiteit anders, en zitten (of zaten) teveel mensen in een soortgelijke, of andersoortige bedreigende situatie. Lyona Rose wil met haar verhaal jongeren en volwassenen een helpende hand bieden met betrekking tot geweld in tienerrelaties, door het bespreekbaar en herkenbaar te maken.

Lyona Rose heeft een fijne vertelstijl die goed aansluit bij de leeftijd van haar hoofdpersoon. Senna is een meisje dat enerzijds al veel te snel volwassen moest worden, en anderzijds op bepaalde fronten nog levenswijsheid mist(te). Al van jongs af aan heeft Senna zich, voor haar eigen veiligheid, moeten plooien naar de stemming van haar pleegmoeder, waardoor het haast onmogelijk was om die, inmiddels tweede natuur, niet mee te nemen in andere relaties. Op brute wijze is ze gevormd, gemanipuleerd en ge-, en misbruikt.

Losse handjes is een verhaal dat je moet lezen zonder oordeel over Senna’s keuzes, maar met compassie voor wat dit jonge meisje is overkomen. Een verhaal waarin het duidelijk is dat soms het gevoel leeft dat er geen keuze is, omdat de angst te groot is. Losse handjes is een verhaal om van te leren, zodat er misschien ooit niemand meer in een dergelijke situatie terechtkomt.

⭐️⭐️⭐️⭐️1/2

Instagram: sheila_hjv_inbooks