Alle clichés over het koningshuis op een rijtje

Silke Gorremans 20 oktober 2020

Wanneer men een boek beschrijft als een kruising tussen Gossip Girl en The Crown dan wekt dat toch zonder twijfel de interesse van menig lezer? Maar lost het ook zijn verwachtingen in? Verwachtingen die best weleens hooggespannen zouden kunnen zijn, gezien auteur Katherine Mcgee al vanaf haar studentenperiode praat over dit boek of toch in elk geval over het idee achter dit boek. Een heel simpel concept eigenlijk: 'Wat als George Washington geen president was geworden, maar koning? Wat als de Verenigde Staten van Amerika een monarchie was geweest?'

In American Royals nemen we een kijkje in deze alternatieve tijdslijn en dit door de ogen van vier verschillende personages. Enerzijds volgen we Beatrice, de toekomstige koningin van de VS. De eerste koningin van de VS. Een meisje wiens hele leven enkel en alleen in het teken van de kroon heeft gestaan. Haar zus Samantha is haar absolute tegenpool. Samantha voelt zich een echte reserveprinses en rebelleert tegen alle regels en etiketten. Een echte party-prinses die niet echt weet wat ze met haar leven aan moet. Gelukkig wordt ze bijgestaan door haar beste vriendin Nina, een gewoon burgermeisje dat eerder toevallig bevriend raakte met prinses Samantha en Prins Jefferson. Nina probeert haar vriendschap met de koninklijke tweeling zoveel mogelijk uit de schijnwerpers te houden, maar dat wijzigt jammer genoeg wanneer ze gevoelens ontwikkelt voor de prins. Die gevoelens worden haar niet in dank afgenomen door de ex-vriendin van de prins, Daphne. Zij is het type meisje dat maar een ding wil in het leven: een ring rond haar vinger en een kroon op haar hoofd. En daarvoor wil ze ver gaan, heel ver….

Vier heel verschillende dames, die de lezer een kijkje geven in en rond het Amerikaanse koningshuis. American Royals staat bol van het drama, intriges, politiek en romantiek. Het boek telt meer dan 450 pagina’s, maar leest als een trein. Op momenten voelt het boek meer aan als een typische Netflix romcom-serie, dan als een boek.

En daar schuilt de kracht van American Royals, maar ook zijn zwakte. Het boek is zeker niet voor iedereen. Het is licht en luchtig en benadert het verhaal van het koningshuis met alle gekende clichés. Rebelse prinsessen, onmogelijke liefdes, valstrikken, prachtige baljurken, schandalen waar de pers van smult en tonnen drama. Indien je American Royals oppakt omdat je een soort van alternatieve tijdslijn historische roman verwacht met sterke politieke relaties en strategische actie dan ben je aan het verkeerde adres. Zoek je echter een boek dat leest als een kruising tussen Mooi en Meedogenloos en Royalty dan ben je absoluut aan het juiste adres!

American Royals is een heerlijke 'Guilty Pleasure'. Een boek met een heel hoog entertainmentgehalte en heel veel drama waar lezers van kunnen smullen. Ideaal om op een regenachtige middag mee in de zetel te duiken en even de wereld rond je te vergeten.

Meer recensies van Silke Gorremans