Teleurstellend

Silke Gorremans 13 november 2020
2.5 sterren

Rond deze tijd van het jaar komen er heel wat feel goed romans op de markt met een kersthema. Elk jaar smul ik van dit genre. Vanaf November tot eind December verslind ik het een na het andere kerstverhaal. Toen ik de cover van Cathy’s Christmas Kitchen zag was ik meteen verkocht. Sneeuw, kerstlichtjes en het woord keuken. Mijn interesse was meteen gewekt, want feel good boeken met een voedingsthema zijn toch wel een secret pleasure van mij. Ik had dus best wel hoge verwachtingen.

Jammer genoeg viel het boek ontzettend tegen en dat komt deels door de misleidende titel “Cathy’s Christmas Kitchen”. Christmas Kitchen dat insinueert toch wel dat het boek een zeker kerst element zal bevatten. Jammer genoeg is er van kerstsfeer weinig spraken doorheen het verhaal. Hoogstens 25 pagina’s vermelden kerstmis of spelen zich af op kerstdag. Op zich niet zo een probleem, want een fijn feel good boek is ook niet verkeerd. Maar zelf dat was eigenlijk een beetje een teleurstelling.

Begrijp me niet verkeerd. Op zich is het een fijn verhaal over vriendschap en familie. Maar feel good is een genre waar er elke dag tientallen nieuwe boeken op de markt verschijnen. Dan moet je boek er toch wel wat bovenuit steken. Of een totaal nieuw verhaal vertellen, een verrassend element bevatten… Kortom boven de middelmoot zijn. En dat is dit boek jammer genoeg niet. Het is een gevalletje van dertien in een dozijn.
Een van de grootste problemen die ik met het verhaal had was het hoofdpersonage Cathy. Ze is een heel lief meisje, maar zo ontzettend saai en een dimensionaal. Cathy maakt nooit beslissingen voor zichzelf en laat anderen constant haar leven leiden. Gelukkig is ze omringt met mensen die enkel het beste met haar voorhebben, maar toch… ze mist elke vorm van zelfstandigheid. Daarnaast kijkt ze ook erg neer op haar eigen talenten. Natuurlijk houdt niemand van zelfingenomen mensen, maar Cathy breekt zichzelf constant af. Tijdens het lezen begint dit heel snel tegen te steken. Moest de lezer elke keer dat Cathy zegt dat ze in iets niet goed is of dat mensen haar overschatten, een slok glühwein nemen… wel je sloeg het boek dronken dicht.

Gelukkig bracht de mannelijke hoofdrol Matt een beetje pit in het verhaal. Maar zelf zijn verhaallijn voelt onnodig over gedramatiseerd en dat zonder enige reden. Hetzelfde kan gezegd worden voor de ontluikende romance. Op bepaalde momenten lijkt het wel of de auteur de relatie een beetje wil afremmen en allerlei complicaties in het verhaal mengt. Deze complicaties worden echter niet uitgewerkt en verdwijnen als sneeuw voor de zon, zonder enige uitwerking. Daarnaast eindigt het boek heel erg abrupt en wordt alles afgesloten in een 3 pagina tellende epiloog.

Jammer genoeg geen aanrader. Er zijn veel betere boeken op de markt om van te genieten tijdens deze feestelijke periode.

Meer recensies van Silke Gorremans