hartverscheurend verhaal

Silke Wimme 25 februari 2024
Sadeqa Johnson was public relation manager en werkte onder meer samen met J.K.Rowling en Amy Tan. Uiteindelijk besloot ze om zelf boeken te schrijven, wat een succes bleek. Haar boeken werden bestsellers in Amerika. Haar roman The Yellow wife was ook op social media een ware hype en aangetrokken door de prachtige cover las ik het, waarna ik onmiddellijk fan werd van haar werk. Verbaasd was ik dan ook dat nog geen enkel boek van deze auteur vertaald was naar het Nederlands. Ik keek uit naar de Nederlandse uitgave van The house of Eve of De droom die we delen.

1949, in Philadelphia doet Ruby alles om als eerste van haar familie naar de Universiteit te kunnen gaan. Ze werd uitgekozen om het We-Rise programma te volgen, waaruit de beste twee leerlingen uiteindelijk een beurs krijgen voor de universiteit. Ze droomt ervan om optometrist te worden. Maar dan wordt ze verliefd op Shimmy, een blanke jongen. Hun relatie dreigt ervoor te zorgen dat Ruby alles kwijt raakt waarvoor ze zo voor gestreden heeft.

Ondertussen probeert Eleanor in Washington D.C. de eindjes aan elkaar te knopen om haar universitaire studies verder te kunnen zetten. Werken en studeren lijkt niet zo eenvoudig te zijn. Ze leert er de knappe William Pride kennen, met wie ze een relatie begint. Maar haar geluk wordt overschaduwd door Williams rijke familie, die het moeilijk heeft met haar achtergrond.

Het verhaal van Ruby en Eleanor lijken wel twee afzonderlijke delen te zijn die pas aan het einde van het boek samen komen. Toch hebben beide heel wat gemeen. Twee Afro Amerikaanse tienermeisjes, die het thuis niet al te breed hebben en die via hun studies, een beter leven voor zichzelf bekomen. Maar dan beginnen ze die ene onmogelijke relatie waardoor hun dromen in duigen lijkt te vallen. Twee dezelfde verhalen die toch zo verschillend zijn.
Doorheen deze twee verhaallijnen snijdt Sadeqa Johnson heel wat verschillende onderwerpen aan over problemen waar Afro Amerikanen mee te maken kregen in de jaren ’50 en waarvan sommige nog steeds actueel zijn.
Het racisme waar Ruby en haar tante mee te maken krijgen is gruwelijk. De auteur weet dit op een zeer innemende manier te omschrijven, iets wat je alleen kan wanneer je dit zelf hebt ondervonden. Tijdens het lezen was ik dan ook zeer ontroerd door bepaalde passages die de discriminatie tegenover Afro Amerikanen blootlegt. Maar ook Ruby’s levensomstandigheden, hoe haar moeder haar behandelde en ze later door haar grootmoeder en tante opgevoed werd, weet de auteur krachtig neer te zetten. Ook Eleanors verhaal is schrijnend en greep me naar de keel.

De originele titel The house of Eve vind ik beter bij het verhaal passen dan de Nederlandstalige. Het verwijst namelijk naar een bijzondere plaats voor zowel Eleanor en Ruby. Bovendien wordt er in het verhaal een bijzondere uitleg aan deze titel gegeven (om enig spoiler te vermijden kan ik er niet verder op ingaan).
Wat ik bijzonder vind aan Sadeqa Johnson is dat ze haar schrijfstijl aangepast heeft aan het verhaal. Daar waar ze in The yellow wife op een harde, kordate manier de gruwelijkheden omschreef, was De droom die we delen op een veel zachtere, romantischere manier geschreven. Eleanor houdt van lezen en boeken, ze is een echte boekenwurm. Via haar verwijst de auteur naar enkele echte klassiekers in de zwarte literatuur. Sommige van deze werken kende ik reeds, enkele heb ik snel aangevuld op mijn leeslijst.
Het verhaal heeft me enorm aangegrepen, waarschijnlijk vanuit mijn eigen opvoeding waarbij racisme als één van de ergste dingen beschouwd wordt. De droom die we delen toont nog maar eens aan wat het is, en hoe het aanvoelt voor de gediscrimineerde. Hoe zij vaak in die ene vicieuze cirkel terechtkomen en er maar moeilijk weer uit komen.
Wat ik nog bijzonder vond aan dit verhaal was dat sommige nevenpersonages gebaseerd zijn op echte personen. In een nawoord geeft de auteur hier extra uitleg over. Dit maakt het geheel, hoewel het fictie is, toch realistischer.
Hiernaast is er ook een onverwachte verwijzing naar haar vorige boek The Yellow wife wat ik wel een leuke wending vond in het verhaal.

De auteur heeft een hartverwarmend, origineel verhaal geschreven dat me met momenten bij de keel greep. Ik kijk al uit naar het volgende werk en zal ondertussen haar voorgaande werk lezen. 5 sterren!

Meer recensies van Silke Wimme