mooie historische roman

Silke Wimme 25 februari 2024
In 2019 verscheen Zondebok, het debuut van Jacobine van den Hoek, wat goed onthaald werd door veel lezers. Later verscheen De roos van Napoleon, over Josephine de Beauharnais of ook wel Josephine Bonaparte, wat snel een heuse bestseller werd. Jacobine schrijft voornamelijk historische romans die over sterke onafhankelijke vrouwen gaan. Haar jongste werk, Madame, gaat dan ook over het leven van Marie Tussaud die we allemaal kennen van de wassenbeeldenmusea die haar naam dragen.

Eind 18de eeuw, beslist de kleine zesjarige Marie Grosholtz haar oom Curtius achterna te reizen naar Parijs waar hij een wassenbeelden kabinet heeft opgestart. Marie wil namelijk niets anders dan het vak van haar oom leren. Het wordt een tocht vol hindernissen voor de jonge Marie, maar ze leert Philidor kennen die zich al snel opstelt als haar beschermer. Wanneer ze eindelijk aankomt in Parijs neemt haar oom haar onder zijn hoede. Van hem leert ze de kunst van wassen beelden maken. Maar in een wereld waar mannen het voor het zeggen hebben, is dit niet altijd makkelijk voor de progressieve Marie. Ondertussen is haar moeder haar ook achterna gereisd en wonen ze met hun drieën samen in een hotel. Samen beleven ze de Franse revolutie vanop de eerste rij. Door Marie’s talent valt ze zowel op voor de revolutionairen als bij het koningshuis. Bovendien raakt ze goed bevriend met onder andere Jeanne Du Barry en Elisabeth van Frankrijk (schoonzus van Marie Antoinette). Ze komt dan ook snel voor moeilijke keuzes te staan en het wordt een strijd om te overleven.

Het leven van Marie Tussaud was een echte rollercoaster. Als jonge zelfstandige vrouw, in een wereld waar mannen regeren had ze het vaak moeilijk. Bovendien had ze vaak een uitgesproken mening, wat haar in een lastig parket bracht tijdens de Franse revolutie. Het is een wonder dat ze die heeft overleefd, en gelukkig maar, want anders zouden wij nu niet kunnen genieten van de wassen beelden in het wereldberoemde museum dat nog steeds haar naam draagt.

Deze bijzondere vrouw wordt door Jacobine van den Hoek op een realistische manier weergegeven. Vanaf de eerste pagina word je in het verhaal gezogen en wil je ook meer weten over deze uitzonderlijke vrouw. De auteur heeft werk gemaakt van haar research: hoe de wassen beelden gemaakt worden, de sfeer tijdens de Parijse revolutie, de complotten en de vele historische figuren die voorbij komen in het verhaal. Alles wordt op een authentieke beeldende manier weergegeven. Het voelde alsof ik echt door het Parijs uit de achttiende eeuw rondliep, met de vele geuren, kleuren en bewogen geschiedenis.

“Zijn woorden zijn als zoete honing voor mijn ziel. Ik ruik aan het papier en proef elk handgeschreven woord door het hardop uit te spreken. Als zandkoekletters smelten de woorden op mijn tong.”

Net als bij De roos van Napoleon vind ik het fascinerend hoe de auteur een verhaal tot leven brengt vanuit het vrouwelijk perspectief. Het mannelijke standpunt uit deze periode kennen we allemaal wel uit de vele geschiedenisboeken waarin de vrouwelijke mening vaak genegeerd wordt. Hierdoor brengt de auteur hier een volledig andere kijk op de Franse Revolutie. Madame heeft me dan ook vanaf de eerste tot de allerlaatste pagina geboeid. Het boek werd geschreven vanuit Marie’s point-of-view waardoor we haar wel zeer goed leren kennen. Het verhaal eindigt wanneer zij naar Londen gaat, maar in een nawoord zal de auteur kort samenvatten hoe het haar daar verder verloopt. De uiteindelijke plot, wat er gebeurt met François en Asha kan ik echter moeilijker plaatsen, alsook waarom Marie enkel met Joseph naar Londen gaat. Maar dit is dan ook mijn enige bedenking bij deze prachtige roman.

Madame is weer een betoverend mooie roman van een top auteur! Ik ben al benieuwd waar haar volgende verhaal en over wie het zal gaan. Zowel inhoudelijk als stilistisch is Madame alles wat men van een historische roman verwacht, daarom een dik verdiende 4.5 sterren!

Meer recensies van Silke Wimme