In nevels gehuld

Silvia van Elzelingen 05 december 2023
Fay, geboren op het Drentse platteland, woont met haar grote liefde Frank in de Randstad. Hun relatie komt onder druk te staan als Fay, na een ongeluk van haar moeder, naar Drenthe gaat om voor haar moeder te zorgen. Frank is het daar totaal niet mee eens. Een oude schoolvriend van Fay komt ook terug naar het dorp. Hij is op zoek naar de raadsels uit zijn jeugd. Wat probeert de moeder van Fay tussen de nevelsprookjes door te vertellen? Komen er achter de nevels oude herinneringen naar boven die een nieuw licht werpen op het verleden?

Marceline de Waard is met twee romans en drie verhalenbundels niet meer weg te denken uit de wereld van vrouwenfictie. Feelgood met een twist. Haar hoofdpersonen zijn sterke vrouwen die het niet altijd gemakkelijk hebben en als het erop aankomt, het heft in eigen handen nemen. Met de roman ‘Nevels’ zet Marceline een volgende stap in haar schrijverscarrière. Helder proza dat het onderliggende verhaal subtiel uitlicht.

‘Nevels’ is de nieuwste roman van Marceline de Waard. Het is een mooie nevelige roman rondom een groot mysterie. Boeiend en beeldend beschreven in een fijn lettertype.

‘Onverwacht valt een dikke druppel op mijn gezicht. Opgaand in het verleden is me ontgaan dat dikke wolken het blauw hebben opgegeten.’

‘Nu is het of een kat heeft zitten spelen met de bollen wol in de breimand. De draden van mijn leven zijn ineen geklit tot een onontwarbare kluwen.’

‘Nevels’ heeft een mysterieuze cover die de fysieke nevels weergeven die veelvuldig in het boek voorkomen. De titel is goed gekozen, de hele roman ademt de sfeer uit van de nevels. Verhalen worden om de fysieke nevels heen gesponnen, andere verhalen blijven een hele tijd in nevels gehuld. De opbouw van ‘Nevels’ is goed uitgewerkt, steeds meer worden er tipjes van de sluier opgelicht. Het verhaal is interessant, wordt onderbroken door dagboekfragmenten die ons een betere kijk op het verleden geven, en is vanaf het begin moeilijk weg te leggen.

‘Nevels’ is een boeiende roman boordevol emoties. Zeker een aanrader.

Meer recensies van Silvia van Elzelingen