'Een lange reis'

St3fan 28 november 2019
Van Arlieke van Remmerden mocht ik haar debuut 'Een lange reis' recenseren. Ik vind het al heel mooi het überhaupt te doen, maar dan ook nog een debuut album!
Fantasy vind ik een geweldig genre! Het is een mooie kans even helemaal uit de alledaagse sleur te raken en als ontspanning even lekker in een andere wereld te zitten. Er zijn wel een aantal dingen die ik erg kan waarderen in een boek. Er moet een lekker tempo in zitten, een lekkere dosis actie, goede personages en een mooi verhaal dat goed te volgen is.
'Een lange reis' heeft dat. Geen uitgebreide proloog, of inleiding. Als lezer zit je gelijk midden in het verhaal. De sfeer vind ik ook goed neergezet: ik kon alles gelijk voor me zien, bijna voelen wat de hoofdpersonen voelen. De personages zijn goed neergezet en toegankelijk, ik kom me gelijk met ze identificeren en ermee inleven.
Het makkelijke taalgebruik maakt het makkelijk leesbaar en de plotwendingen houden de aandacht goed vast. Enyria, de hoofdpersoon, krijgt aardig wat te verduren en de auteur durft het ook rauw en zonder poespas neer te zetten! Er liepen soms wat rillingen over mijn rug, maar dat geeft het boek wel iets heel realistisch. De wereld waarin ze leeft wordt goed neergezet en de tijdsgeest ook, alsof ik echt in de wereld zelf zat.
Dat maakt wel dat het een boek is dat je moet durven lezen. Er komen ook thema's als verkrachting en abortus in voor, dat moet je als lezer wel kunnen hebben. Van sommige namen vroeg ik me af hoe ik ze zou moeten uitspreken, dat zou ik een punt van aandacht noemen. Personages met een makkelijke naam zorgen voor een betere binding, naar mijn smaak.
Toch heb ik het boek met plezier gelezen. Wie van fantasy en vlot geschreven boeken houdt, zal het zeker kunnen waarderen. Ik ben benieuwd naar het volgende deel!

Meer recensies van St3fan